...zavést jednotné přijímací řízení do oborů středního vzdělávání s maturitní zkouškou a upravit maturitní zkoušku tak, že se bude skládat ze tří povinných zkoušek společné části maturity, a to z českého jazyka a literatury, z cizího jazyka a z matematiky. Zřízena má být Národní rada pro vzdělávání jako poradní orgán ministra školství.
K jednotlivým změnám: Zavedení povinného posledního ročníku předškolního vzdělání považuji za krok správným směrem. Je pravda, že většina ho absolvuje, nicméně zhruba 5 % dětí do mateřské školy nechodí vůbec. Většinou se jedná o děti, které pocházejí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Právě pro ně je předškolní vzdělávání velmi důležité. Zdůrazňuji předškolní vzdělávání v mateřských školách, případně v přípravných třídách, pod odborným vedením kvalifikovaných učitelek. Zdůrazňuji to proto, že tento požadavek nesplňují dětské skupiny, v nichž nejde o vzdělávání, ale o pouhé hlídání. Při projednávání zákona o péči v dětských skupinách ve sněmovně jsme za KSČM, mimo jiné, navrhovali, aby i zde byla povinnost vzdělávat podle daných vzdělávacích programů, a to kvalifikovanými pedagogy, případně aby pobyt v dětské skupině byl možný pouze do čtyř let a poté by dítě navštěvovalo mateřskou školu. Nic z toho neprošlo. Budu proto se zájmem sledovat, jak se paní ministryně s pobytem předškoláků a jejich zabezpečením předškolního vzdělávání v dětských skupinách vyrovná.
Naši podporu má i jednotné přijímací řízení do oborů středního vzdělávání s maturitní zkouškou. Zároveň však budeme požadovat, aby kritérium pro přijetí uchazeče bylo stanoveno centrálně. Pokud by si laťku určovali sami ředitelé středních škol, bude pokračovat praxe, že budou přijímáni také studenti bez jakýchkoli studijních předpokladů. Ke zvýšení kvality středního vzdělávání by pak těžko došlo. Ruku v ruce s touto změnou však musí jít i změna financování tak, aby ředitelé nebyli nuceni brát každého, jen aby získali peníze pro školu.
Zavedení maturitní zkoušky z matematiky s tím, že vláda svým nařízením stanoví obory, kde bude její konání povinné, považuji v tuto chvíli za rozumný kompromis. Různé obory středního vzdělávání mají totiž různou hodinovou dotaci matematiky, a proto postupné kroky k řešení tohoto problému, jimž bude předcházet zabezpečení nutných podmínek, jsou nezbytné.
V každém případě nás nad touto novelou čeká diskuze, v jejímž průběhu se budeme snažit uplatnit i další návrhy, jejichž přijetí by přispělo k zvýšení kvality vzdělání v ČR.