Mgr. Marta Semelová

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,62. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

24.06.2014 15:44:19 - Emili

státní maturity

Proč podle vás letošní státní maturity dopadly tak špatně a nemyslíte, že by se už konečně měl vlastně ustálit obsah zkoušky?

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

25.06.2014 12:34:33 - Mgr. Marta Semelová
Stabilita je určitě potřebná, a to nejen u státních maturit, ale v celém rezortu. Neustálé změny určitě nepřispívají k zvyšování kvality vzdělávání. Na druhou stranu by však bylo potřeba napravit chyby, k nimž došlo, a které se na výrazném poklesu úrovně vzdělání, potažmo i výsledků maturitních zkoušek, za posledních 25 let podepsaly. Mám na mysli rozbití jednotného základního školství, které nahradily různé školní vzdělávací programy bez jasně stanovených ročníkových výstupů a nadměrné množství učebnic různé kvality, vznik víceletých gymnázií, záměrné snižování prestiže učňovského školství a rušení učňovských oborů i celých škol, neúměrná podpora gymnázií na úkor technického školství, velký rozvoj soukromých škol se školným, přičemž mnozí studenti i jejich rodiče nabyli dojmu, že za peníze se dá koupit vše, včetně maturity nebo vysokoškolského diplomu. K této situaci přispěl i způsob financování regionálního školství, vedoucí k boji škol o každého žáka, protože co žák, to peníze pro školu. Výsledkem je snížení požadavků na vědomosti uchazečů, na jejich práci v průběhu studia i v jeho závěru, tedy při závěrečné zkoušce učňovské či při zkoušce maturitní,  která byla dlouhou dobu pouze v rukou jednotlivých škol. Honba za co nejvyšším počtem studujících, jen abychom se vyrovnali státům, které ve skutečnosti byly daleko za námi, se ostatně negativně projevila i ve školství vysokém. Jde tedy o celý komplex problémů, na něž jsme dlouhodobě upozorňovali, a které byly také předmětem kritiky řady odborníků.  Rozbití fungujícího systému a nekritické přejímání cizích vzorů bez ohledu na naše tradice, ale také úpadek morálky a převrácení hodnot nás přivedlo do současné situace. Považuji proto za nutné zaměřit se na zkvalitňování vzdělávacího systému na všech stupních škol, předškolním vzděláváním počínaje, ale i na sladění vzdělávacího systému a pracovního trhu.