Poslanecké sněmovně je tímto k projednání předkládán vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona o pojištění odpovědnosti za škodu a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
Předložený návrh zákona je zaměřen především na témata, jež musejí být předmětem vnitrostátní regulace za účelem splnění závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii, a to v oblasti schvalování technické způsobilosti vozidel.
V návaznosti na přijetí nařízení 2018/858 návrh zákona obsahuje komplexní změnu právní úpravy schvalování technické způsobilosti silničních i zvláštních vozidel, jejich systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků. Přitom dochází k provázání implementace výše zmiňovaného nařízení se staršími nařízeními, týkajícími se schvalování technické způsobilosti traktorů a jejich přípojných vozidel, výměnných tažných zařízení, dvoukolových a tříkolových vozidel a čtyřkolek, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků těchto vozidel.
Navrhuje se určení Ministerstva dopravy coby schvalovacího orgánu a orgánů pro dozor nad trhem s uvedenými vozidly, jejich systémy, konstrukčními částmi a samostatnými technickými celky a stanovení detailních skutkových podstat přestupků, pokrývajících jednání rozporná s jednotlivými nařízeními.
Návrh zákona obsahuje i komplexní změnu právní úpravy schvalování technické způsobilosti jednotlivě vyrobených vozidel, kde se zcela opouští povolování výroby vozidla. Schvalování technické způsobilosti jednotlivě vyrobeného vozidla tak již nebude probíhat ve dvou navazujících fázích, ale pouze v jednom řízení.
Návrh zákona dále vstupuje do právní úpravy schvalování dovezených vozidel. Zde dochází zejména k podřazení vozidel dovezených z jiných členských států EU pod režim tohoto schválení, nedisponují-li schválením uznávaným Českou republikou, a navrhuje se také dílčí změna podmínek pro schválení technické způsobilosti dovezených vozidel.
V návaznosti na přijetí nařízení 2016/1628 se navrhuje zejména určení Ministerstva dopravy, Státní plavební správy a Drážního úřadu coby schvalovacích orgánů pro schvalování typu motorů a rodin motorů určených k instalaci do nesilničních mobilních strojů. Dále určení Ministerstva dopravy coby orgánu pro dozor nad trhem s těmito výrobky a stanovení detailních skutkových podstat přestupků pokrývajících jednání rozporná s tímto nařízením.
Návrh zákona dále obsahuje změny reagující na zkušenosti z aplikační praxe. Jedná se například o zrušení povinnosti předkládat protokol o evidenční kontrole k žádostem, které se týkají zápisu v registru silničních vozidel. Dochází rovněž k prodloužení doby, po kterou je výsledek evidenční kontroly využitelný ve vybraných řízeních a to z 30 dnů na dva roky. Návrh činí další kroky k elektronizaci státní správy tím, že umožňuje například podávání některých žádostí elektronickou cestou.
Tento návrh zákona byl projednáván Sněmovnou již v minulém období. Legislativní proces však dokončen nebyl. Vážené paní poslankyně, vážení poslanci, v zastoupení pana ministra Kupky si vás dovoluji požádat o podporu předloženého návrhu zákona, kterým se mění zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a také zákon o správních poplatcích.
Děkuji vám za pozornost.