Děkuji. Dobrý den, pane místopředsedo. Dámy a pánové, milí hosté, já si dovolím vlastně jenom krátce komentovat situaci, která nastala. Myslím si, že v prvním čtení jsme vedli opravdu velmi zodpovědnou rozpravu, ve které především zaznívaly argumenty pro versus proti tomu vládnímu návrhu, tedy argumenty pro to, zda má být reformována maturitní zkouška jako taková, zda má být zachována stávající volba mezi povinnou maturitou z matematiky a cizím jazykem, zda má být zjednodušena ta samotná forma zkoušky, to znamená, zda mají zůstat pouze didaktické testy a myslím si, že by si to vážnost toho tématu určitě zasloužila, zejména očekávání studentů středních škol, ať už těch stávajících nebo těch, kterých se střední školy týkají(?). Byla tomu vlastně relevantní.
Já jsem ale, musím se přiznat, velice zklamán z toho, jaký byl průběh jednání školského výboru. Pan zpravodaj poslanec Bartoň o tom tady hovořil. A ne snad kvůli té diskusi, která tam probíhala a byla velmi věcná, ale především díky tomu, jaký pozměňovací návrh pan profesor Rais, pan profesor Vondrák a paní poslankyně Valachová předložili. Já při vší úctě, prostřednictvím pana předsedajícího vážená paní kolegyně, pane profesore, při vší úctě k vaší kompetenci, k vašim znalostem, kterých si cením a vážím, a vím, že jste v této oblasti lidé znalí, tak prostě považuji váš pozměňovací návrh za pokrytecký. Myslím, že to slovo je adekvátní této situaci, protože, nemýlím-li se, pane profesore, paní kolegyně, vy jste zastánci zavedení povinné maturity z matematiky, v prvním čtení jste takto vystupovali, zdůvodňovali jste, proč by měla být povinná maturita z matematiky zavedena, a vložení pozměňovacího návrhu na to, aby se to rozhodnutí odložilo o dva roky, podle mého názoru je opravdu pokrytecké. Protože sami dobře víte, pan prof. Rais a pan prof. Vondrák, jako vysokoškolští učitelé a paní kolegyně Valachová, která se ve školství dlouho pohybovala, že za dva roky se reálně nic nemůže změnit. Zaznívaly argumenty, že tato doba má být nějakou dobou přechodovou, aby se ještě něco změnilo, tak podle mého názoru se nic reálně změnit nemůže. A co už se tedy vůbec nemůže za dva roky udělat, je zavést ústní povinnou maturitu z matematiky, resp. tu část, která je v současné době jenom písemná, tak rozšířit ji o tu ústní část.
Já nesdílím názor - a chci to takto znovu veřejně říct... (Chvíli se odmlčuje a obrací se pro hluk v sále na předsedajícího.) ... Že podle mého názoru se neučí matematika v českých školách špatně. Já nejsem ten, kdo staví svou argumentaci na tom, že bych v uvozovkách nasazoval psí hlavu učitelům matematiky. Dělají, co mohou. Musíme si také říct, že v leckterých regionech není dostatek kvalifikovaných ani dokonce aprobovaných učitelů a snaží se v rámci toho systému dobrat nějakého konkrétního výsledku. A to také za rok a půl nebo za dva roky nijak pozměnit nemůžeme, těch učitelů je málo, ti stávající mají limitované možnosti. Stejně tak můžeme vést diskusi o tom, jaká je hodinová dotace matematiky. Ale prostě já jsem si jist ze své praxe, že za dva roky se v tomto ohledu už nic změnit nemůže. A už vůbec podle mého názoru CERMAT nedokáže připravit ústní povinnou maturitu z matematiky. Vím, že se takové návrhy předkládají, vím, že se občas v různých případech různých oblastí objeví návrhy, které jsou řekněme spíše vnějškové, než aby měly nějaký konkrétní obsah. Ale mně na tomto pokryteckém návrhu pánů poslanců Raise, Vondráka a paní poslankyně Valachové vadí to, že si tady vlastně bereme jako rukojmí děti, které dnes na středních školách studují nebo které se na ně bezprostředně chystají. Protože jsem přesvědčený o tom, že mají žáci základních škol i ti stávající středoškoláci právo vědět, jak bude vypadat zakončení jejich středoškolského studia. A ten návrh na dvouletý odklad jenom tu situaci znejisťuje. A já bych chtěl vyzvat vaším prostřednictvím, paní poslankyně vás, pane profesore vás i nepřítomného pana poslance Vondráka, abyste ještě zvážili to, zda opravdu pozměňovací návrh na dvouletý odklad povinné maturity z matematiky tady nechat projednat a nechat o něm ve třetím čtení hlasovat. Protože já jsem přesvědčen o tom, že je to nejen pokrytecké, ale to je věc vašeho postoje k této věci, ale je to především nezodpovědné vůči těm, kteří se na střední školy chystají nebo tam dnes jsou. Myslím si, že ani do této diskuse nepatří to - já to jenom fakt zmíním - kdy dochází k politicky bizarní situaci, kdy opravdu znalí, kompetentní, vlivní poslanci vládních stran předkládají návrh, který je v rozporu s tím, co předkládá pan ministr Plaga, ale to je vnitřní věc koaliční. Ale zase, tento spor si bere jako rukojmí žáky a studenty základních a středních škol, a být to takto nemá.
Zazněly tady v té předchozí diskusi faktických poznámek, bych tak řekl, také věcné argumenty toho, proč by bylo nejlepší zachovat ten stávající stav. Já k tomu přidám ještě jeden názor, který je možná hodně konzervativní, ale myslím si, že do této rozpravy patří nebo chtěl bych, aby tady zazněl. Já jsem přesvědčen o tom, že bez ohledu na to, jaké se vedou diskuse o smysluplnosti státní maturity jako takové, tak že současný systém, kdy je povinná maturita z českého jazyka a povinná maturita postavená na výběru mezi matematikou a cizím jazykem, je v zásadě jakžtakž funkční. To si myslím, že je takový adekvátní popis té situace. Velice si cením návrhu, který předložilo ministerstvo, na to, aby se na školní úroveň vrátilo opravování těch v uvozovkách slohových prací, to si myslím, že byl opravdu chybný krok, že byly svěřeny opravovacímu týmu externích hodnotitelů. A pokud by se toto stalo, tak ten stávající systém státních maturit by ještě několik let mohl běžet a těch několik let, na rozdíl od těch vašich dvou, jak bych řekl pokryteckých let, by mohl posloužit tomu, aby se skutečně na základě nějaké primárně odborné diskuse vytvořila představa, jak by mělo vypadat zakončení středoškolského studia resp. které typy škol by měly být do tohoto systému zařazeny, jaké obory atd. Je to diskuse, která se vede dlouho, ale to, že se vede dlouho, neznamená, že by se neměla vést a mělo se na ni rezignovat.
Závěrem si tedy dovoluji ještě jednou vyzvat pány zmiňované poslance a paní poslankyni Valachovou, aby opravdu reálně zvážili to, zda nechat Poslaneckou sněmovnu hlasovat o dvouletém odkladu, který si bere jako rukojmí žáky a studenty středních škol. A chtěl bych, dámy a pánové, ještě to znovu zdůrazním při třetím čtení, zdůraznit ten svůj názor, že zavedení povinné maturity z matematiky nepovede k ničemu, co tady zaznívá jako kroky zlepšující. Naopak si myslím, že jenom obecně nelehkou situaci českého školství zkomplikuje a především do budoucna velmi ztíží možnost provádět jakékoli další změny v českém středoškolském a obecně vzdělávacím systému. Děkuji za pozornost.