Jak informoval radu města, reálnou variantou, která je nadále ve hře, je podchod pod železniční tratí. Primátor se chystá vyjednávat se zástupci majitele železniční trati i se Státním fondem dopravní infrastruktury.
„Plně rozumím přání obyvatel této lokality, že přímé spojení obou ulic je pro ně důležité a výhodné. Současně ale musím brát v potaz i stanovisko Správy železniční dopravní cesty, které uvedená železniční trať patří. Proto se snažíme prosadit řešení, dobré pro občany a akceptovatelné pro SŽDC,“ vysvětlil primátor Mirek Žbánek.
Vybudování nové lávky je nereálné kvůli vysokým nákladům a novým přísnějším normám, které by vyžadovaly například bezbariérovost takové stavby. Úrovňový přechod, který by preferovali místní obyvatelé, což potvrdili i v petici z ledna tohoto roku, je problémem zejména z pohledu bezpečnosti provozu na trati. SŽDC městu proto doporučuje zvolit přibližně stejně nákladnou stavbu podchodu. Na úrovňový přechod s veškerým elektronickým zabezpečením i na podchod jsou odhadovány náklady ve výšce zhruba 20 milionů korun. Na stavbu podchodu je přitom reálné získat dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Součástí studie stavby bezbariérového podchodu jsou i parkové úpravy přilehlé lokality včetně umístění herních prvků pro děti.
„Budu tedy nadále jednat se SŽDC a spolu s oblastním ředitelem navštívíme Státní fond dopravní infrastruktury, kde bychom se pokusili vyjednat co nejlepší podmínky pro tuto investici,“ dodal primátor Olomouce. Odbor strategie a řízení současně projedná studii „Podchod pod železniční tratí při ulici Václavkova“ v komisích architektury a dopravy a také s komisí městské části Olomouc – západ.
Spojení obou ulic přes frekventovanou železniční trať zabezpečovala do roku 2017 kovová lávka. Mostní stavba, vybudovaná v roce 1984, byla ve špatném stavu a navíc neplnila dnešní normy, například požadavek na bezbariérovost. Kvůli havarijnímu stavu byla lávka v roce 2017 uzavřena a v následujícím roce demontována.