Původní ocelová lávka byla kvůli havarijnímu stavu po 23 letech existence loni v létě stržena. Už v roce 2016 pořídil tehdejší odbor koncepce a rozvoje studii, která navrhovala přechod přes koleje ve stopě lávky, který by byl vybaven zabezpečovacím zařízením.
„Loni v únoru zástupci Správy železniční dopravní cesty k variantě přechodu uvedli, že kvůli výhybce na odstavnou kolej bude nutné vést nový sdělovací kabel až do železniční stanice Olomouc hlavní nádraží, což představuje navýšení původních nákladů až o dalších deset milionů korun,“ poznamenal primátor Mirek Žbánek. Přechod by znamenal i nárůst hlukové zátěže ze zvukové signalizace a další provozní náklady na údržbu. „Proto Správa železniční dopravní cesty sama navrhla zřízení podchodu, na jehož stavbu by bylo možné čerpat dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury,“ dodal primátor. O půl roku později oznámilo Oblastní ředitelství SŽDC, že by investorem podchodu mělo být naopak město.
Snesením lávky vznikl dlouhý úsek bez možnosti legálního překonání trati chodci a cyklisty. Mnozí proto chodí přes trať nelegálně v prostoru bývalé lávky stejně jako u zahrádek v Kašparově ulici.
Letos na jaře dali sami občané podmět k obnově lávky nebo vytvoření úrovňového přechodu, který by znovu spojil ulice Václavkova a Na Trati. „Správa železniční dopravní cesty ale zase zopakovala, že za jediné bezpečné a vhodné řešení považuje vybudování podchodu,“ informoval primátor. Komise městských částí Olomouc – západ a Hejčín s podchodem ale nesouhlasí a žádají raději nulovou variantu.
Letos v září SŽDC na základě opakovaného nebezpečného jednání občanů přijímá zcela jiné opatření – přípravu investiční akce na vybudování nízké protihlukové stěny, jejíž výška se bude pohybovat kolem jednoho metru.
Rada města proto na základě projednání celé situace v odborných komisích od přípravy stavby podchodu ustoupila.