To, že mluvíme v této souvislosti o středočeských a mimopražských řidičích, není projevem nějakého pragocentrismu nebo antipatií k jiným částem této země. Jde o reálné řešení reálné situace, které v součinnosti s dalšími opatřeními (například dostavba městského okruhu) přispěje k uvolnění ucpané metropole, ve které je problém se automobilem pohybovat. Do Prahy totiž například denně přijíždí na sto tisíc Středočechů. Je to logické, většina z nich sem dojíždí za prací. Jenže ti, kteří pro svou cestu volí jako dopravní prostředek automobil (a to platí obecně pro mimopražské řidiče přijíždějící do Prahy), jednoduše řečeno velmi výrazně přispívají k tomu, že se nejen v centrálních částech Prahy z dopravních tepen stávají obrovská parkoviště.
Je nasnadě, že silnice v Praze se rozšiřovat nedají, pro nové také není příliš prostoru. Jediná cesta, jak dopravní situaci efektivně řešit, je proto přesunout tato nechtěná parkoviště, tedy silnice s kolonami jinam, mimo město. A v tomto směru by pomohla právě P+R parkoviště, tedy parkoviště „Park and Ride“. V rámci programovacího období Evropské unie pro léta 2014 až 2020 proto rozvineme projekt ITI, tedy Integrované územní investice, které pomohou vyřešit parkování u železničních a autobusových stanic v Praze i ve Středočeském kraji tak, aby lidé mohli své vozy zanechat zde a pohodlně dojet do hlavního města vlakem nebo autobusem. Praha by dále spolufinancovala s evropskými fondy parkoviště na území Pražské metropolitní části (okrajové), čímž se také výrazně omezí tlak automobilů v metropoli.
V rámci úsilí o snížení dopravní a ekologické zátěže Prahy budeme také usilovat o posílení dopravní obslužnosti hlavního města vlakovou dopravou. Již nyní existují určité dohody, je ale zapotřebí prohloubit současnou spolupráci mezi Prahou, Středočeským krajem a Českými dráhami. Díky tomu by se hromadná doprava stala výhodnější nejen ekonomicky, ale také co se úspory času týká.
Pavel Dobeš
Kandidát
Demokratů Jana Kasla do Zastupitelstva hlavního města Prahy a městské části
Praha 3