Vzpomínáte? Tenhle pokus proběhl na Slovensku, v parlamentu to prošlo, ale prezidentka Čaputová zákon vetovala, nakonec to celé spadlo pod stůl a zůstalo obvyklých 14 dní.
U průzkumů volebních preferencí, a zvláště pak u těch, které jsou zveřejňovány krátce před volbami, si totiž nikdy nemůžeme být zcela jisti, zdali zobrazují skutečný stav, nebo naopak cíl, kterého má být dosaženo. Jinými slovy, zdali jsou pro voliče strohou informací, či jej postrkují, aby volil, jak mu cinknutý průzkum napovídá.
Tihle nemají šanci, tihle jsou nadějní, když budete volit tyhle, váš hlas propadne, tihle zvítězí, když je budete volit, ocitnete se i vy na vítězné straně. Politologie pro to má hezký termín „bandwagon effect“, čili stádový efekt. Nerozhodnutí voliči totiž rádi na poslední chvíli naskakují k vítězům.
Přesně z těchto důvodů má většina zemí ve své volební legislativě nějaká omezení, kolik dní před volbami se průzkumy preferencí už nesmějí zveřejňovat. Ale jako se vším, i s tímhle lze vydrbat, lze to obejít. Jinými slovy, lze si se zákonem vytřít zadek. Aktuálně nám to předvedla veřejnoprávní Česká televize.
Když to nejde zveřejňovat na Slovensku, navalíme to lidem do hlav přes Prahu. A tak Česká televize, která je na Slovensku běžně dostupná, masírovala slovenské voliče dle zadání tamních protivládních „píárových“ agentur. Scénář je jednoduchý. Podívejte se jak dosavadní favorit taje, zatímco nová hvězda roste.
Suma sumárum: Česká televize opět naprosto skandálním způsobem porušuje povinnosti, které jí ukládá zákon o České televizi, totiž nestrannost, objektivitu, vyváženost a pluralitu názorů. Zcela nehorázným způsobem podporuje některé politické subjekty a jiné naopak poškozuje. A činí tak nejen ve zpravodajství a publicistice, ale dokonce i v upoutávkách. Je to o to horší, že tentokrát svým nezákonným politickým aktivismem narušuje nezávislost parlamentních voleb v sousední zemi, na Slovensku.
Co na to Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a Rada České televize?