Trend je obvykle důležitější než samotné číslo. To vám potvrdí každý analytik, který se zabývá průzkumy volebních preferencí. A jaké jsou trendy v případě volebních preferencí našich politických stran?
U Babišova ANO je stav setrvalý. Navzdory všem aktivitám spolku Milion chvilek včetně velkých protibabišovských demonstrací na Letné jeho předpokládaný volební zisk stále osciluje okolo 30 procent. Obdobně je tomu u ODS a Pirátů. Střídají se na pozici druhého na pásce, ale jejich preference se příliš nemění. A když, tak oproti volebnímu výsledku z roku 2017 spíše maličko dolů. Stále se drží kousek nad 10 procenty. Mohutná chvilkařská podpora není nic platná ani TOP09, STAN a Lidovcům. Dlouhodobě se pohybují těsně nad a někdy i pod 5 procenty.
Plyne z toho ze všeho zajímavý závěr. Celé to chvilkařské třeštění včetně čtvrtmilionových letenských demonstrací, navíc mohutně medializovaných, ba přímo podporovaných především veřejnoprávní Českou televizí, nemá na preference politických stran prakticky žádný vliv.
Ale zpátky k Trikolóře. Jaký je trend u tohoto nováčka na české politické scéně? Od června její preference měsíc po měsíci dle nejrůznějších průzkumů pomaličku stoupají. Na přelomu listopadu a prosince prorazila poprvé pětiprocentní hranici. Je v tom úplně obyčejná logika. V červnu poslanci Václav Klaus ml. a Zuzana Majerová na tiskové konferenci oznámili vznik nového subjektu. V záři se konal ustavující sněm. Následně se ustavily krajské organizace a vznikly desítky místních organizací. Klaus s Majerovou poctivě objíždějí republiku, absolvovali desítky setkání a besed s občany. Publikují. Mluví. Argumentují. K Trikolóře se postupně přidávají další osobnosti. Zaznamenala raketový nárůst příznivců na sociálních sítích. Dle říjnového průzkumu CVVM je Klaus junior se 42 procenty nejdůvěryhodnějším českým politikem.
V opakovaných komunálních volbách ve Strakonicích se Trikolóra poprvé účastnila skutečného volebního klání. Jistě, její výsledek 3,32 není bůhvíjak oslnivý, ale do úvahy je třeba vzít svéráz těchto voleb. Bylo to spíše referendum o zdejším oblíbeném, leč dosti podpásovým způsobem odstaveném starostovi. Jeho formace v opakovaných volbách získala 65 procent, 10 procent utržila další místní uskupení. Všichni ostatní paběrkovali, neboť se mohli podělit pouze o zbývajících 25 procent. Zajímavé je jiné srovnání. Trikolóra ve Strakonicích dostala více hlasů než hegemon české politické scény ANO.
A teď najednou bác! Lednový průzkum agentury STEM Trikolóře z ničeho nic přisoudil 0,5 procenta? Co se v mezidobí odehrálo? Nic. Byly Vánoce.
Laskavý čtenář má proto na výběr ze dvou variant. Buď je to tak, že všechny ty teorie o trendech jsou naprostý nesmysl, anebo jsou výzkumníci z některých agentur prodejné děvky, které za peníze „vyzkoumají“ cokoli si objednatel zadá. A platí-li druhá varianta, můžeme také popřemýšlet, kolikpak asi tak náhlých 0,5 procenta pro nadějného politického konkurenta stojí? A kdopak si je objednává? No nic. Jak jsem napsal už na začátku, Trikolóra leckomu vadí. Proč? Protože je alternativou jak k Babišovi, tak ke stagnujícímu demobloku. A roste.
Možná ještě jedna drobná poznámka. Asi jste zaznamenali pokus slovenských poslanců zakázat zveřejňování volebních průzkumů 50 dnů před volbami. Opět máme na výběr. Buď to byl pokus o omezení informací, na které má volič právo, jak křičí Čaputová a její neziskovkářská kamarila, nebo to byl způsob, jak alespoň trochu přibrzdit nepoctivé agentury, jež cinknutými průzkumy, rozuměj dezinformacemi, deformují politickou scénu. Nezobrazují totiž realitu, nýbrž tlačí realitu tam a tak, jak si někdo zaplatil.