rád bych se omluvil, že jsem se nemohl zúčasnit začátku této debaty. Dovolte mi, abych zde vystoupil jako ministr zahraničních věcí, tedy ministr, do jehož portfolia mimo jiné spadá také i ochrana práv a zájmů občanů České republiky v zahraničí. Rád bych krátce vystoupil na podporu pozměňovacích návrhů k volebnímu zákonu, které se dotýkají možnosti zavedení korespondenční volby jakožto možnosti volby našich občanů, kteří dlouhodobě žijí v zahraničí.
Podle našich odhadů žije v zahraničí v současné době zhruba půl milionů českých občanů s aktivním volebním právem. Tito naši spoluobčané nejsou lidé, kteří by zpřetrhali vazby na naši zemi, na naši vlast a také jsou to lidé, kteří z objektivních důvodů, především kvůli velkým geografickým vzdálenostem jejich bydliště od nejbližšího zastupitelského úřadu, nemají ve skutečnosti možnost své základní politické právo uplatnit.
Uvedené dokládá i dosavadní nejvyšší volební účast občanů, kteří žijí v zahraničí, kdy jich ve volbě prezidenta v roce 2018 hlasovalo pouze 17 000. Zavedení možnosti hlasovat korespondenčně proto považuji za dobré řešení, které přispěje ke všeobecnosti a rovnosti volebního práva v České republice a občanů České republiky. Rád bych také současně připomenul, že korespondenční volbu již před více než deseti lety zavedli nejen všichni naši zahraniční sousedé, ale až na několik výjimek i všechny členské státy Evropské unie. V tomto ohledu tedy nelze než pozměňovací návrhy, které byly předloženy, přivítat.
Dovolte mi krátce se nicméně vyjádřit k těmto návrhům. Jakkoli oba pozměňovací návrhy pojí společný cíl, který si zasluhuje podporu, je mezi nimi i několik zásadních rozdílů. Je třeba především vyzdvihnout, že návrh paní poslankyně Šlechtové je celkově vstřícnější k voličům, když umožňuje širší časový rozsah korespondenční volby. Počítá i s hlasy zaslanými voliči žijícími v zahraničí z území České republiky a umožňuje korespondenční volbu i v případě předčasných voleb. Tento pozměňovací návrh současně představuje také ale nižší administrativní zátěž pro zastupitelské úřady a stanoví dostatečné záruky pro legitimitu voleb. Zde bych se chtěl ohradit, že toto není schopno Ministerstvo zahraničních věcí zajistit. V tomto ohledu je také potřeba vyzdvihnout především návrh, aby Ministerstvo zahraničních věcí jako jeden z volebních orgánů mělo možnost vyhláškou omezit území, na které budou písemnosti ke korespondenční volbě zasílány. Bez této pravomoci by bylo přinejmenším obtížné, aby zastupitelské úřady zajistily doručení např. do oblastí postižených konfliktem či do oblastí s nedostatečnými poštovními službami, což by mohlo mít za následek následné zpochybnění legitimity voleb.
Pokud bych se tedy mohl vyslovit a vyjádřit vlastní preferenci mezi oběma pozměňovacími návrhy, vyslovil bych se jednoznačně ve prospěch návrhu paní poslankyně Šlechtové. Současně jsem přesvědčen, a to tady mohu také zdůraznit, že pozměňovací návrh je koncipován tak, aby Ministerstvo zahraničních věcí bylo schopno zajistit realizaci korespondenční volby již ve volbách do Poslanecké sněmovny v letošním roce.
Děkuji za pozornost.