Mgr. Vítězslav Schrek

  • ODS
  • Vysočina
  • krajský zastupitel
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,91. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

28.04.2023 12:12:00

Dnešní cestovní ruch je především o nových zážitcích

Dnešní cestovní ruch je především o nových zážitcích

Vysočina se chce jako první kraj v Česku víc zaměřit na venkovskou turistiku. Připravila kompletní nabídku pro cestovatele.

 Nejvíc obcí s méně než tisícovkou obyvatel v Česku. Tak vypadá Kraj Vysočina, tedy region, kde lidé žijí hlavně venkově a hustota osídlení není příliš velká. Proto má v dané oblasti turismus spojený s venkovem a půdou velký potenciál. Vysočina Tourism si to uvědomuje. V letošní turistické sezóně tak – kromě řady památek zapsaných na seznamu UNESCO – nově nabídne také zážitky na farmách a statcích, regionální produkty včetně lokální gastronomie, nápojů z místních pivovarů a originálních objektů v malých obcích či zcela na samotě. Vysočina je tak vůbec prvním krajem Česka s ucelenými službami v oblasti venkovské turistiky a regionem, který má daný segment jako prioritní téma.

Loni region mezi Čechami a Moravou navštívilo vůbec nejvíce turistů za posledních deset let, a to téměř 643 tisíc. Převažovali rezidenti, kterých bylo více než 573 tisíc, zahraničních turistů přijelo téměř 70 tisíc. Pro obě skupiny představuje venkovská turistika na Vysočině spojená s relaxací, klidnými málo osídlenými místy s mnoha světově unikátními památkami a čistou přírodou velký potenciál.

„Na Vysočinu je to ze všech koutů České republiky podobně blízko. Region na pomezí Čech a Moravy nabízí stovky kilometrů značených turistických, cykloturistických i koňských tras, které kraj křižují. Rodinnou dovolenou na Vysočině můžete prožít jako jedno velké dobrodružství, můžete se u nás pokusit vytvořit nový světový rekord – vlastně v čemkoli, relaxovat, obdivovat historický odkaz našich předků, poznat kouzlo venkovské turistiky na statcích a farmách,“ říká hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek a dodává: „Plně souzním s trendem, že dnešní cestovní ruch je především o nových zážitcích. V tomto směru má Vysočina a místní poskytovatelé služeb co nabídnout, bez ohledu na počasí nebo jazykovou bariéru.“

Vysočina má stále ještě průmyslově-zemědělský charakter. Ve službách pracuje asi 49 % místních, tedy o cca 10 % méně lidí, než je celorepublikový průměr. V průmyslu a stavebnictví pak zhruba 45 % lidí. V zemědělství, lesnictví a rybolovu má práci asi 7 % ekonomicky aktivních obyvatel Vysočiny. To je vůbec nejvíce lidí zaměstnaných v daném sektoru ve srovnání s ostatními kraji a dvojnásobek celého Česka. Pokud se správně uchopí venkovský, tedy i zemědělský charakter kraje, cestovní ruch může generovat nejen nové pracovní příležitosti.

„Od roku 2023 chceme Vysočinu představovat jako prostředí venkova. Na území se již nachází široká nabídka služeb s touto tematikou, kterou jsme nyní spojili v jeden celek. Venkov tak nabídne návštěvníkům vše od ubytování a gastronomie po jedinečné zážitky. Důležitou součástí je pro nás podpora místních podnikatelů, kteří nabízí prvotřídní služby v této oblasti,“ říká ředitelka Vysočina Tourism Oľga Königová a dodává: „Kampaň Venkov, kterou spouštíme, má za cíl přivést turisty do regionu a umožnit jim netradiční dovolenou plnou zážitků, odpočinku a ochutnávek místních specialit.“

Roli přitom hraje i profil typického návštěvníka Vysočina. Podle dat Institutu Turismu agentury CzechTourism na Vysočinu lidé jezdí autem či na motorce hlavně za rekreací, týká se to 61 % domácích a 62 % zahraničních hostů. Během pobytu navštěvují kulturní památky (50 % cizinců, 28 % rezidentů), věnují se jiným aktivitám (38 % cestovatelů z jiných zemí, 30 % obyvatel Česka) a/nebo pěší turistice (23 % zahraničních a 24 % domácích návštěvníků). Turisté z ciziny hodně slyší i na gastronomii (22 %). Aby venkovská turistika v Česku na národní úrovni dobře fungovala, je třeba vzájemná spolupráce s regiony. Právě u venkovské turistiky hraje významnou roli respektování pyramidy destinačního managementu.

„Venkovský cestovní ruch včetně agroturistiky zažívá celosvětově obrovský boom, který ještě umocnila pandemie covidu-19. Pro návštěvníka nabízí únik před masovým turismem do čistého prostředí, za poznáním autentických zážitků, lokální gastronomie a místních komunit. Jedná se tak vlastně o jednu z hlavních forem udržitelného cestovního ruchu, což je aktuálně silný globální trend, jehož výsledkem je minimalizace negativních efektů turismu pro přírodní prostředí i obyvatele destinace a naopak důraz na prospěšnost pro místní komunity,“ říká Key Account Managerka České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jana Humpolíková a dodává: “Příklady ze zahraničí ukazují, že obzvláště u tohoto segmentu tvořeného drobnými poskytovateli služeb, typicky rodinnými farmami, pro které je navíc cestovní ruch pouze vedlejším zdrojem příjmu, je jeho národní zaštítění a podpora naprosto klíčová. Česko má v této oblasti obrovský potenciál ve smyslu kvality a počtu zařízení venkovské turistiky i jejich rozmanitosti, Proto jsme v roce 2020 ve spolupráci se Svazem venkovské turistiky a agroturistiky spustili projekt Prázdniny na venkově, jehož cílem je právě podpora a propagace tohoto turistického produktu doma i v zahraničí “

Projekt Prázdniny na venkově (ZDE) vznikl ve spolupráci Svazu venkovské turistiky a agroturistiky (ZDE) a České centrály cestovního ruchu – CzechTourism (ZDE). Značka má za cíl zviditelnit český venkov a ukázat, že jde o skvělé místo na dovolenou pro celou rodinu.

Prázdniny na venkově uspokojí i náročnější cestovatele, venkov se dá zažít mimo jiné v zámeckých hotelech, stylových penzionech či glampingu. „Prázdniny na venkově jsou značkou, která pomáhá nejenom najít nezapomenutelnou venkovskou dovolenou, ale stejnou měrou pomáhá podnikatelům ve venkovské turistice a agroturistice zlepšovat služby prostřednictvím individuálního poradenství, sdílení zkušeností a vzdělávacích seminářů s předními odborníky z oboru marketingu, sociálních sítí, ubytovacích i zážitkových služeb. Spolupráce s agenturou CzechTourism a Kudy z nudy zase certifikovaným subjektům zajišťuje propagaci v České republice i v zahraničí,“ říká předsedkyně Svazu venkovské turistiky a agroturistiky Zdenka Nosková.

Tipy na prázdniny na venkově na Vysočině jsou k dispozici na www.vysocina.eu. Dělí se do osmi kategorií podle toho, co turistu zajímá: Pro gurmány, Za odpočinkem, Netradiční ubytování, Za zvířátky, Za zážitky, Regionální produkty, Pivovary a Jezdecké stanice. A zařízení se značkou Prázdniny na venkově po celém Česku i další inspiraci lze najít na ZDE a také ZDE.

Na portálu Kudy z nudy, jednom z největších turistických portálů v Evropě, může zdarma – při splnění stanovených podmínek (více ZDE) – zveřejňovat informace týkající se cestování úplně každý. Týká se to také agroturistiky, která s tou venkovskou velmi úzce souvisí. A samozřejmě také s Vysočinou. Vždyť orná půda v daném kraji má 276 971 hektarů a na celkové zemědělské půdě se podílí více než 76 %.

„Téma agroturistiky je silné a podle všech již uvedených okolností velmi příhodné téma právě pro Vysočinu a my tento projekt plně podporujeme. Svaz venkovské turistiky a agroturistiky je aktivním členem našeho širšího celostátního spolku, který obhajuje větší návrat modelu rodinného hospodaření na český venkov. Řada našich členů se přitom touto rozšířenou činností v zemědělství již dlouhá léta, s úspěchem a oceněním ze strany turistické veřejnosti, na svých farmách zabývá,“ říká předseda Asociace soukromého zemědělství ČR Jaroslav Šebek a dodává: „Mám za to, že je tedy na čem stavět a doufáme, že se podaří tuto snahu skutečně dotáhnout do reálných výsledků a těchto speciálních zážitkových, a i gurmánských nabídek pro turisty na venkově v kraji přibyde. Bude to mít přínos jak pro turisty, tak pro spotřebitele lokálně vyrobených potravin, tak pro ekonomiku v kraji. Mediální podpory kraje si velmi vážíme a věříme, že budeme dobře reprezentovat náš kraj.“

„Vysočina je krajem venkovským a zemědělským. Zemědělství a venkov k sobě patří, i díky péči našich zemědělců je venkov na Vysočině právem vyhledávaný. Hlavním úkolem zemědělství vždy bylo, je a musí být produkce kvalitních potravin. Ty prokazatelně kvalitní s doloženým původem na Vysočině jsou pak nositeli značek jako je Vysočina regionální produkt, nebo Regionální potravina. Právě včera byl zahájen příjem žádostí o přidělení certifikátu a přihlášek do soutěže Regionální potravina Kraje Vysočina 2023 a já věřím, že nejen tyto oceněné kvalitní potraviny si najdou co nejpřímější cestu ke svým konzumentům. Protože to, že tyto potraviny nám budou chutnat a budeme je kupovat je nejlepším oceněním celoročního úsilí našich zemědělců na polích a ve stájích naší Vysočiny“ říká radní Kraje Vysočina pro lesní a vodní hospodářství, zemědělství a životního prostředí Pavel Hájek a dodává: „Zájemce o výborné potraviny z Vysočiny můžeme pozvat například na vyhlášené Přibyslavské mlékárenské dny, nebo na Bramborářské dny do Havlíčkova Brodu, tradičního centra bramborářského výzkumu, který navíc v letošním roce slaví 100. let své činnosti.“

Aktuálně si lze venkovskou a agro turistiku na Vysočině užít například v Třeštickém mlýnu nebo na Turistatku Javořice. Prvně jmenovaný subjekt s historií sahající až do středověku, v kterém se kromě mletí obilí také řezalo dřevo a lisoval lněný olej, prošel v letech 2006 až 2016 rozsáhlou rekonstrukcí. V současné době v Třeštickém mlýnu mimo jiné chovají vlastní zvířata a pořádají svatby. Na Turistatku Javořice začala rodina, která ho dříve vybudovala, znovu hospodařit po Sametové revoluci, kdy se jí objekt vrátil. Nyní mimo jiné provozují penzion s kempem, vyrábí mošt, cidery a marmelády.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama