Zavádí kariérní řád učitelů, který cílí k růstu kvality škol, ke změnám priorit v jejich řízení, ke zlepšování práce učitelů a tím především ke zlepšování výsledků žáků. Předložení takového návrhu zákona vyplývá z programového prohlášení vlády.
„Základním cílem zavedení kariérního řádu učitelů je především zvýšení kvality výuky a tím i výsledků vzdělávání. Dále by měl podpořit zavádění nových didaktik a metod do výuky. Klíčovým prvkem je podpora motivace pro profesní rozvoj učitelů,“ uvedla Vlasta Bohdalová, místopředsedkyně sněmovního Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a zpravodajka zákona.
Základem nového kariérního řádu se stane třístupňový standard učitele, který je postaven na profesních kompetencích a jejich gradaci směrem k rostoucí kvalitě pedagogické práce. Zavedením kariérního řádu by se měla zlepšit nejen situace učitelů, ale i žáků a ředitelů škol. Zlepšení podmínek pro pedagogy se promítne ve výsledcích jejich žáků. Již jen účastí v atestačních komisích ředitelé získají lepší přehled o nárocích uplatňovaných na učitele na jiných školách.
Zavedení kariérního řádu má rovněž potenciál ke zvýšení prestiže učitelské profese a učitelství jako celku. Kariérní řád učitelů přinese do systému školství potřebnou jistotu pro pedagogy a zároveň jim umožní snazší přístup k dalšímu vzdělávání.
„Kariérní systém je společně s komplexní změnou v oblasti financování regionálního školství a s historicky nejvyšším návrhem rozpočtu rezortu školství přelomový krok. Povede k zásadním změnám, jež výrazným způsobem vedou k růstu kvality vzdělávání našich dětí,“ zdůraznila Vlasta Bohdalová.
Předloha nyní zamíří do Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, který byl stanoven jako garanční.