Děkuji za slovo, vážený pane předsedající, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, dovolte mi, abych uvedl projednávání vládního návrhu zákona o zvláštních pravidlech pro výkon povolání lékaře a nelékařských zdravotnických povolání osobami, které získaly odborné vzdělání v jiném než členském státě EU v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020. Tento návrh reaguje na stávající situaci vyvolanou pandemií onemocnění COVID-19 a jeho cílem je zajistit dostatek zdravotnických pracovníků v okamžiku, kdy své povolání část z nich nemůže vykonávat z důvodu umístění do karantény a kdy jsou poskytovatelé zdravotních služeb zahlceni velkým množstvím pacientů v akutním stavu. Pro dosažení tohoto cíle navrhovaný zákon umožní, aby po dobu trvání nouzového stavu a v několikaměsíčním období bezprostředně následujícím mohly povolání lékaře a nelékařská zdravotnická povolání vykonávat i osoby, které mají zahraniční zdravotnické vzdělání, ale nebyla jim dosud z nějakého důvodu uznána způsobilost k výkonu zdravotnického povolání na území ČR. Může jít o osoby, které z různých důvodů tuto způsobilost nezískaly, například proto, že dosud nevykonaly aprobační zkoušku. Vzhledem k tomu, že jde o zajištění poskytování zdravotních služeb v době trvání nouzového stavu a po nezbytně nutnou dobu po jeho skončení, tedy za krizové situace, navrhuje se, aby uvedené osoby mohli zaměstnat přímo jednotliví poskytovatelé lůžkové péče nebo poskytovatelé sociální péče, u nichž vyvstala naléhavá potřeba personálně zajistit poskytování zdravotní péče, a to za podmínek, které stanoví tento zákon. O tom, že zaměstnali tyto osoby, mají poskytovatelé povinnost informovat ministerstvo zdravotnictví a místně příslušný krajský úřad. V případě lékařů pak též Českou lékařskou komoru.
Nepůjde však o samostatný výkon zdravotnického povolání. Aby byla zajištěna kvalita zdravotních služeb, budou tyto osoby pracovat pod tzv. přímým odborným vedením lékaře se specializovanou způsobilostí v příslušném oboru nebo v případě nelékařů pod přímým vedením nelékařského zdravotnického pracovníka, který je způsobilý k samostatnému výkonu povolání.
Oba uvedené instituty zákon č. 95 Sb. a zákon č. 96/2004 Sb. neznají a upravují způsob a podmínky provedení jejich provedení. U lékařů se přímé odborné vedení používá v průběhu odborné praxe, která je součástí aprobační zkoušky. U nelékařů se přímé vedení využívá nejen v průběhu praxe, která je součástí přípravy k aprobační zkoušce, ale též při výkonu některých zákonem stanovených povolání nebo po zákonem stanovenou dobu. Jejich aplikace by tak v praxi neměla činit potíže.
V situaci, kdy jsou k zajištění fungování poskytovatelů zdravotních služeb využíváni i studenti lékařských fakult a také studenti připravující se na výkon nelékařských zdravotnických povolání jeví se jako vhodné, aby mohli být zapojeni absolventi zahraničních zdravotnických škol nebo lékařských fakult, kterým dosud nebyla uznána způsobilost k výkonu zdravotnického povolání na území ČR. Tento zákon tedy v zásadě primárně vychází z podnětů ředitelů nemocnic, například Nemocnice Na Bulovce jakožto klíčového pracoviště pro péči o pacienty s nemocí COVID-19, nejvíce vytížené nemocnice. A je to skutečně velmi výjimečný stav a výjimečné řešení. Pravdou je, že se nyní situace vyvíjí dobře, to je objektivně třeba říci. I z hlediska kapacit a podobně. Ovšem toto skutečně pamatuje na situace, pokud by došlo k nějakému výkyvu, k nějakému náhlému nárůstu počtu pacientů a nemocnice by z nějakého důvodu zkrátka měly problém se zajištěním péče.
Takže prosím o podporu tohoto zákona vycházejícího tedy zejména z podnětu jednotlivých nemocnic. Děkuji.