Vše, co se dočtete na následujících řádcích, může působit neuvěřitelně až absurdně. Ale věřte tomu, že Kocourkov nenajdete jen v České republice či dětské knížce od Ondřeje Sekory.
Mohu prozradit, že se jednalo se o královéhradeckou dopravní společnosti DC Falcon s.r.o. Jejímu řidiči bylo v Nizozemsku při kontrole protiprávně vyhrožováno zatčením a uvězněním, nezaplatí-li pokutu. Výše pokuty nakonec způsobila firmě tak velké problémy, že byla nucena přerušit podnikání.
Řidič byl sankcionován kvůli údajně velké odchylce v nastavení tachografu. Přitom na místě zadržení nebylo provedené žádné měření pomocí předepsaných kalibrovacích měřidel a ani o tom nebyl vyhotoven žádný zápis. K tomu je navíc potřeba dodat, že všechna potřebná povolení a dokumenty měl řidič u sebe a na vyzvání je předložil.
V čem tkví příčina celého problému?
Policejní inspektor E. G. Rozenbrand prostě neakceptoval platné mezinárodní povolení a ověření kontrolních orgánů České republiky. Akreditovaná zkušebna Texo Truck Service s.r.o. naměřila povolené odchylky tachografu v hodnotě 2,6 % a dle nařízení Evropské komise 3821/85/EHS a nařízení 165/2014 je maximální povolená hodnota 4 %. Z toho samozřejmě vyplývá jediné: Tachograf vozidla byl v naprostém pořádku.
Zde můžeme vidět, jak neznalost úředníků znepříjemňuje lidem život a pak se nemá na tu unii nadávat. Nejspíše se jednalo o pochybení jednotlivce, nicméně podobné případy byly zaznamenány i v dalších zemích, když každý automobil z „východu“ je vnímán ihned jako podezřelý.
Protože řada úředníků nezná evropské zákony a normy, dochází potom k případům šikanování (nejen) našich řidičů. Mnoho lidí se tak bez vlastního přičinění dostalo do nesnází. Rozhodl jsem se proto obrátit se na Evropskou komisi a nizozemské úřady s žádostí o prošetření případů a důrazné potrestání viníka. Mohou při tom použít i jeho slova: „Neznalost zákona neomlouvá…“
Přeji hezký den a veselou mysl!