Vyčlenit část vyrobené elektřiny mimo burzu ve veřejném zájmu, zavést maximální ceny energií podobně jako u tepla, nebo využít část výnosu emisních povolenek na pomoc zranitelným domácnostem navrhuje Česká strana sociálně demokratická. Sedmibodový ucelený plán systémových změn představili předseda ČSSD Michal Šmarda a místopředseda strany Tomáš Petříček.
„Dosavadní kroky jsou nesystémové a nedostatečné. Plošné snížení DPH nebo zavedení příspěvku pro lidi v režimu dodavatele poslední instance neřeší problém nyní, ani do budoucna. Chceme proto vyzvat vládu a parlament, aby se touto věcí zabývaly přednostně a představily soubor opatření, které pomohou nejen domácnostem, ale také českému průmyslu,“ uvedl předseda ČSSD Michal Šmarda.
Podle Tomáše Petříčka chybí i dlouhodobá strategie ČR pro přechod ke klimatické neutralitě do roku 2050, která by plně zohledňovala sociální potřeby občanů ČR, zájmy zaměstnanců a českého průmyslu. „Proto navrhujeme sedm bodů pro řešení energetické krize a k boji s energetickou chudobou. Musíme jednat s EU o komoditní burze a možnosti dostat část energie ve veřejném zájmu mimo ni. Musíme zavést maximální cenu, umožňujeme to u tepla, je potřeba to udělat u dalších komodit. Navrhujeme zahájit jednání o využití části výnosu z prodeje emisních povolenek na cílenou pomoc zranitelným domácnostem, nebo upravit dotační programy tak, aby obnovitelné zdroje byly dostupné primárně pro zranitelné domácnosti. Také navrhujeme zohlednit problém energetické chudoby v systému sociální podpory a podpory bydlení,“ uvedl místopředseda ČSSD Tomáš Petříček.
7 BODŮ ČSSD PRO ŘEŠENÍ ENERGETICKÉ KRIZE
ČSSD se svým odborným zázemím doporučuje nové vládě České republiky k řešení energetické krize a k boji s energetickou chudobou:
Zahájit intenzivní jednání s Evropskou komisí o snížení množství vyrobené energie prodávané na komoditní burzu s rozdělením na část, která bude ve veřejném zájmu státu a část obchodovaná na komoditní burze a vypracovat k těmto jednáním podrobnou analýzu. K tomuto kroku bude nutné udělat podrobnou analýzu.
V zákoně č. 458/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zdůraznit roli energetického regulátora v určování věcně usměrňované ceny v podobném smyslu jako je to u cen tepelné energie. Tímto opatřením by regulátor určil maximální cenu, která by výrazně neohrožovala odběratele.
K řešení problému zdražování zemního plynu a elektřiny v České republice k okamžitému řešení vztahu mezi dodavatelem poslední instance (dále jen DPI) a spotřebiteli. Energetický zákon řeší povinnost chránit oprávněné zájmy spotřebitelů dle odst. 4 § 17 s pomocí zmocnění dle bodu 10 písm. h) a bodu 11 písm. i) § 98a. Energetický regulační úřad (dále ERÚ) vydá ve sbírce zákonů vyhlášku, kterou stanoví postup při zajištění dodávky elektřiny a dodávky zemního plynu DPI s následujícím postupem:
• DPI přejímají spotřebitele od obchodníka, kterému ERÚ zrušil licenci na obchod, včetně jejich původních platných smluv, tj. včetně cen a termínů
• DPI si rozdíl mezi odůvodněnými cenami energií a cenami dle původních platných smluv vymohou na obchodníkovi, kterému ERÚ zrušil licenci.
Energetický regulační úřad musí stanovit podmínky pro věcné usměrňování ceny tepelné energie vyrobené ze zemního plynu.
Vzhledem k probíhající energetické a hospodářské transformaci je velmi urgentní, aby Vláda ČR přijala ucelenou sociálně citlivou strategii přechodu ke klimatické neutralitě v první polovině svého funkčního období, včetně zajištění adekvátnosti dodávek energie na vnitřním evropském trhu.
Přijmout dlouhodobou strategii boje s energetickou chudobou. Je vhodné debatu o Zeleném údělu EU propojit s debatou o možnosti využít této transformace k dlouhodobé pomoci domácnostem ohrožených energetickou chudobou snížit výdaje za energie, zejména tepelné energie, prostřednictvím souboru opatření a přímé pomoci. V této souvislosti ČSSD mimo jiné navrhuje:
Zahájit jednání o využití části výnosu z prodeje emisních povolenek na cílenou pomoc zranitelným domácnostem;
Upravit současné dotační programy v oblasti energetických úspor, které využívají především lépe informované a situované skupiny obyvatel, a více je zacílit na domácnosti ohrožené energetickou chudobou;
Odstranit bariéry pro zranitelné domácnosti v čerpání podpory na využití obnovitelných zdrojů energie;
Zavést systém poradců pro zranitelné zákazníky s individuálním přístupem a pomocí s možnostmi podpory v oblasti energetických úspor;
Zohlednit problém energetické chudoby v systému sociální podpory a podpory bydlení;
Zlepšit implementaci směrnice EU o energetické náročnosti budov. ČR má výrazný prostor zavést cílené dotační programy pro energetické úspory zejména v oblasti budov, kde je zásadní zvýšení investic a podpora důkladnějších rekonstrukcí.