Ministerstvo práce a sociálních věcí

ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,82. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

12.05.2011 14:05:22 - Koch

Národní program přípravy na stárnutí

V souvislosti s prodloužením věku odchodu do důchodu počítáte s tím, že se budou muset přijímat do zaměstnání běžně lidé od 50 let výš, což je nyní velký problém? Nebo budou tvořit velkou skupinu nezaměstnaných přestárlých?

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

08.06.2011 9:22:16 - Ministerstvo práce a sociálních věcí
 Vláda usnesením ze dne 9. ledna 2008 č. 8 přijala Národní program přípravy na stárnutí na období let 2008 až 2012, strategický dokument, který stanovil cíle a opatření, která je třeba přijmout v konkrétních oblastech v kontextu demografického stárnutí a sociálních změn. Cílem je zajistit, aby dílčí politiky adekvátně reagovaly na tyto změny a na potřeby a problémy starších lidí. Program vychází z předpokladu, že ke zvýšení kvality života ve stáří a k úspěšnému řešení výzev spojených s demografickým stárnutím je nezbytné zaměřit se na následující prioritní témata: aktivní stárnutí, prostředí a komunita vstřícná ke stáří, zlepšení zdraví a zdravotní péče ve stáří, podpora rodiny a pečovatelů, podpora participace na životě společnosti a ochrana lidských práv.

Prioritami z pohledu Ministerstva práce a sociálních věcí jsou podpora podnikání všech osob, podpora tvorby strategií zaměstnavatelů vůči starším zaměstnancům a zvýšení jejich zaměstnanosti, podpora rodiny, zlepšování funkčního zdraví seniorů, zabránění diskriminaci na základě věku, ochrana seniorů v rizikových situacích (ochrana proti zneužívání a násilí), zvyšování povědomí lidí o stárnutí a stáří (vytvoření vhodných informačních a komunikačních nástrojů k tomuto účelu) a rozvoj spolupráce mezi státní správou, regionální a místní samosprávou, neziskovými organizacemi a sociálními partnery.
Výchozí opatření pro posílení zaměstnanosti a zaměstnatelnosti starších občanů formuluje zmíněný Národní program přípravy na stárnutí. Příklady jednotlivých opatření, kde je MPSV gestorem či spolupracuje, uvádíme níže:
    V rámci programů zaměstnanosti nabízet starším osobám speciální programy rekvalifikace a poradenství. Nezaměstnaným osobám starším 50 let povinně nabízet individuální akční plány (IAP) s komplexním řešením situace.
    Zvýšit nabídku a dostupnost celoživotního vzdělávání pro zaměstnavatele a zaměstnance. Podporovat zaměstnavatele a zaměstnance investující do zvyšování znalostí a dovedností starších pracovníků a zaměstnavatele poskytující podmínky pro postupný odchod do důchodu a podmínky pro zaměstnávání důchodců.
   Ve spolupráci se sociálními partnery a příslušnými ministerstvy vyhodnotit možnost a účelnost zavedení jednotlivých druhů finančních motivace a podpory zaměstnavatelů a zaměstnanců k dalšímu vzdělávání a vzdělávání a zaměstnávání starších osob.
   Zvyšovat povědomí o přínosu věkové různorodosti na pracovišti, o dobré praxi v oblasti „age managementu“ a řízení lidských zdrojů, o věkové diskriminaci a ochraně proti diskriminaci.
   Monitorovat zkušenosti zaměstnavatelů se staršími pracovníky, využívání krátkodobých pracovních smluv a snížených pracovních úvazků a zkušenosti s diskriminací v jednotlivých sektorech a regionech. Podporovat výzkum v této oblasti.
    V rámci podpory podnikání přijímat taková opatření, která zohledňují specifika a znevýhodnění starších osob a zvyšují jejich motivaci k podnikání.
    Zvýšit informovanost důchodců o možnostech pracovního uplatnění. Podpořit vznik informačních zdrojů, které budou seniorům poskytovat informace o možnosti profesního i mimoprofesního uplatnění.
Pro naplnění těchto opatření jsou postupně vytvářeny podmínky. Pro starší pracovníky z řad nezaměstnaných jsou využívány nástroje aktivní politiky zaměstnanosti (APZ) na podporu zvýšení zaměstnatelnosti, a to zejména zařazování do rekvalifikačních kurzů. V roce 2010 se rekvalifikací zúčastnilo celkem 38 945 uchazečů o zaměstnání. Ze skupiny fyzických osob starších 50 let věku bylo do rekvalifikací zařazeno 14 726 uchazečů o zaměstnání. Osoby ve věku nad 50 let se na rekvalifikaci podílely 19,2 %. Novela zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, stanovila nová pravidla pro vypracování, aktualizaci a hodnocení Individuálních akčních plánů, které je povinen vypracovat úřad práce v součinnosti s každým uchazečem o zaměstnání, který je nepřetržitě v evidenci úřadu práce déle než pět měsíců. Trvalé formy podpory jsou integrovány do zákona o zaměstnanosti. § 33 se věnuje otázce Zvýšené péče při zprostředkování zaměstnání těm uchazečům o zaměstnání, kteří ji pro svůj zdravotní stav, věk, péči o dítě nebo z jiných vážných důvodů potřebují. V odst. e) jsou to fyzické osoby starší 50 let věku. Zákon o zaměstnanosti Část 5. Hlava 1 § 104 – 107 definuje trvalá opatření na podporu zaměstnanosti.
V rámci nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti existuje nástroj „společensky účelné pracovní místo zřízené za účelem zahájení samostatné výdělečné činnosti“. Úřad práce zaměřuje svou pozornost přednostně na kategorii uchazečů o zaměstnání starších 50 let. V roce 2010 byl poskytnut příspěvek na zřízení takového místa 57 osobám nad 50 let, což představovalo 1,92 % všech poskytnutých příspěvků.
Zaměstnavatelé investující do zvyšování znalostí a dovedností jsou podporování např. v rámci investičních pobídek, kdy získávají prostředky na školení a rekvalifikace zaměstnanců (tj. také starších pracovníků).  
V období od září 2008 do dubna 2009 byl Výzkumným ústavem bezpečnosti práce, na základě výzvy MPSV, řešen úkol „BOZP a rizikové faktory pracovníků nad 50 let – uplatnění starších osob v pracovním procesu s návrhy na opatření na úrovni odvětví a podniku“ (projekt HR 177/08). Výsledkem bylo vymezení a identifikace problémů cílové skupiny zaměstnanců ve věku 50+ zejména z pohledu kvality pracovního života, pracovních podmínek, BOZP včetně identifikace rizik. Byly zmapovány a analyzovány stávající bariéry a možnosti při podpoře setrvání starších osob na trhu práce a vytipovány možné způsoby řešení. S výsledky byla seznámena Rada vlády pro BOZP a Rada vlády pro seniory a stárnutí populace. Výsledky byly v rozsahu závěrečné zprávy zveřejněny na internetových stránkách MPSV na adrese http://www.mpsv.cz/cs/7850.