Plánů, jak proměnit hlavní město, dát metropoli novou tvář, přiblížit ji Evropě, světu, jak ji zbavit provinčního nátěru, těch je hodně. Podstatné je, nakolik je autor těchto vizí schopen vstoupit do reality, nabídnout záruky, že se bude něco dít skutečně, nejen na papíře nebo před kamerami. Pavel Sehnal je podnikatel, který po převzetí firmy Incheba na holešovickém výstavišti má velké plány právě v této lokalitě, i ve spolupráci případně s Magistrátem hlavního města Prahy. Park Miloše Formana je hlavní téma, historicky i do budoucna však “fučíkárna”, jak říkají Pražané, má dispozice ke vzniku unikátního místa.
Proč by lidé měli volit právě Vás?
Protože Prahu by měli řídit Pražané. Já se narodil na Žižkově, studoval na Smíchově a Dejvicích, sídlo firmy mám v centru, bydlel jsem v Praze 4 a nyní v Letňanech. Jsem Pražák křížem krážem. Zajistím větší pracovní příležitosti Pražanů v místě jejich bydliště. Chci, aby městské části byly tak soběstačné, že budou schopné nabídnout práci lidem tam, kde bydlí. Město zprůjezdníme a zajistíme nové parkovací kapacity. Chceme Prahu jako bezpečné město, kde to žije, s větším počtem propojených cyklostezek, hřišť a parků, ale také bez čekání u lékaře. Vytvořím v Praze prostor které jí chybí. Odpočinkovou zónu, křižovatku setkávání a také líheň kultury a umění se specifickým vztahem k filmu a divadlu. Bude to místo otevřené, sympatické, vstřícné a svobodu vyjadřující pro všechny Čechy, Pražany i návštěvníky ze všech koutů světa.
Tou odpočinkovou zónou máte na mysli projekt, který jste nedávno představil veřejnosti, tedy Park Miloše Formana?
Přesně tak. Chtěl bych areál Výstaviště Praha v Holešovicích přejmenovat na Park Miloše Formana a vrátit do něj kulturně relaxační funkce. Vznikly by zde nové stylové pavilony, např. Pavilon Miloše Formana, pavilon pro letní filmový a divadelní festival a v souladu s moderními technologiemi a možnostmi by byla zrekonstruována i Křižíkova světelná fontána. Návštěvníci by zde mohli sledovat i noční projekce na oblohu. K prosazení prvního kroku, samotného přejmenování, jsme zahájili petiční aktivitu na stáncích po Praze a také prostřednictvím webových stránek www.parkmf.cz. Cílem je dosáhnout takového počtu podpisů, aby se návrhem na přejmenování výstaviště zabývalo pražské zastupitelstvo.
Co je podle vás v současnosti největším problémem Prahy?
Jednoznačně doprava, špatná průjezdnost města, absence okruhu kolem Prahy, málo parkovacích kapacit. Stejně tak problémem je, že lidé v Praze mají malé pracovní příležitosti v místech svého bydliště. Praze chybí také stanice metra, má nedostatečnou bytovou výstavbu, nedostatek cyklostezek, hřišť i parků, což se naplno projevilo v nedávných horkých dnech.
Jak byste ho chtěl řešit?
Průjezdnost zlepšíme pomocí územního plánu a právě nabídkou práce v místě bydliště, zlepší se tím i životní prostředí. Dohodou se Středočeským krajem zajistíme vybudování záchytných parkovišť P+R. Do Prahy totiž přijíždí každý den 300 tisíc automobilů a kapacita záchytných parkovišť je pouze 3000. Bytovou výstavbu zrychlíme zjednodušením stavebního řízení. Cyklostezky vzájemně propojíme a také je lépe osvětlíme.
Měla by Praha podpořit výstavbu nových bytů? Jak?
V prvé řadě se musí zjednodušit a zrychlit stavební řízení, to je velká brzda bytové výstavby, která je potřebná. Stejně tak s cenami bydlení je v metropoli v posledních letech problém, ceny nájmů i realit ke koupi se vyšplhaly nahoru o desítky procent. Tisíce bytů se rovněž přesunuly do kategorie bytů využívaných pro Airbnb či k dalším krátkodobým pronájmům. Na vině je právě nedostatečná výstavba. A řešením není rozhodně zákon o sociálním bydlení, to v Praze nic neřeší.
Chcete zahájit nové dopravní stavby v příštích 4 letech a jaké?
Rozhodně přidat další stanice metra, které by měly přibýt ve směru ven z Prahy, dokončit okruh kolem Prahy, rozhodně vybudovat síť velkokapacitních záchytných P+R parkovišť. To jsou strategické stavby pro město. Nesmíme ale zapomínat ani na cyklostezky, které chceme vzájemně propojit a instalovat osvětlení. Jen tak budou lidé kolo používat skutečně jako dopravní prostředek.
Jak konkrétně byste chtěl zlepšit život obyvatel Prahy?
Zajistíme zejména větší pracovní příležitosti Pražanů v místě jejich bydliště. Mnoho lidí totiž žije na pražských sídlištích, ale za prací většinou dojíždí do centra města. Je potřeba při plánování dopravní infrastruktury a veřejné dopravy pracovat s přesnými daty a s odborným zázemím. Nechceme nutit lidi, aby využívali jeden způsob dopravy, chceme systém dopravy nastavit tak, aby lidé sami našly nejvýhodnější a nejpohodlnější způsob přepravy, který jim bude vyhovovat a který zároveň odlehčí přehuštěné dopravě v centru města. Budeme klást důraz na to, aby život v Praze nebyl pouze o nákupech, zaměstnání a chození do školy. Lidem nabídneme i nekomerční místa a možnosti ke sportu a relaxaci, vytvoříme prostor pro volnočasové aktivity dětí a mládeže. Vrátíme život na náměstí, aby se zde lidé setkávali, aby zde bylo více zeleně, laviček a bezpečných míst nejen pro nedělní procházky rodin a maminek s kočárky. Zároveň podpoříme drobné živnosti, aby v těchto lokalitách opět působili kadeřníci, cukrárny a kavárny, pekaři a restaurace. Senioři v Praze často trpí pocitem osamocení, opuštění a nepotřebnosti. Chceme se postarat o to, aby se aktivní senioři zapojovali do veřejného života. Budeme využívat jejich nabytých zkušeností a neopomíjet jejich vůli a touhu zůstat i ve vyšším věku platnými členy společnosti.
Zní to jako sen o Praze. Věříte, že to v případě zvolení primátorem dokážete zrealizovat?
Kdybych tomu nevěřil, tak bych se o to nepokoušel. Velký vliv na to bude mít budoucí osoba pražského primátora. Proto nabízím naději, vize, odvahu, rozhodnost, zkušenost, sílu prosadit vše prospěšné pro Pražany a návrat dobré nálady do ulic i do pražských domovů. A prozradím Vám své životní heslo, kterým se řídím ve svém podnikání i osobním životě: Napoprvé správně! A právě to Pražanům nabízím. Konec slepých uliček, experimentů, omylů. Proto je právě tak důležité i ve volbách volit napoprvé správně.