Oldřich Bubeníček

  • KSČM
  • Ústecký kraj
  • krajský zastupitel
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,77. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

20.04.2016 14:07:25 - mirekL.

Ostravské kaly v Litvínově

Dobrý den, koukal jsem na 168, kde se řešila problematika kalů dovezených na skládku u Litvínova až z ostravských lagun. Jsem laik, ale měl bych několik nevyjasněných otázek.
1.Kdo dal souhlas k převozu a uskladnění? Co z toho kraj nebo města mají?
2. Když už zde byly kaly uskladněny, proč nyní aktivisté brání v jejich spálení? Není spálení řešením, jak se nelegálně skladovaného materiálu zbavit? Nebo by se podle vás měl odvézt tak, odkud byl dovozen. Nebo je ještě jiné řešení?
Pokud odpovíte děkuji. Mirek

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

02.05.2016 15:32:21 - Oldřich Bubeníček
1. Souhlas k uskladnění kalů na skládce nebezpečného odpadu vydal Krajský úřad Ústeckého kraje v tzv. přenesené působnosti kraje podle zákona o integrované prevenci. Krajský úřad zde tedy působil jako orgán státu, nikoliv jako orgán krajské samosprávy. V této své správní působnosti nebyl krajský úřad podřízen zastupitelstvu ani radě kraje; Ústecký kraj (zastupovaný v tomto případě radou kraje) měl naopak v tomto řízení pouze postavení jednoho z účastníků, obdobně jako samospráva dotčené obce či města. Rád bych zdůraznil, že skládka nebezpečného odpadu CELIO je pro skladování takových odpadů plně vybavena - je ostatně určena k tomu, aby se do ní přesně takové odpady ukládaly natrvalo a disponuje pro tento účel všemi potřebnými povoleními. Podle mého názoru proto neexistoval žádný věcný důvod, proč by nemohla být využita i pro dočasné uskladnění  stejných odpadů, je-li to nutné z logistických důvodů před jejich energetickým využitím v cementárně: Takové jejich využití  je – za předpokladu dodržení předepsaných emisních limitů a bezpečnostních požadavků ze strany cementárny - jistě mnohem účelnější, než jejich trvalé pohřbení ve skládce. Přesně takové odpady stejným způsobem cementárna využívala i v minulosti, ať už se jednalo o odpady z kolínské rafinérie KORAMO, nebo odpadních kalů ze sanace starých zátěží v Unipetrolu Litvínov. Provoz cementárny je přitom dlouhodobě monitorován a nikdy nebylo zjištěno, že by v souvislosti se spalováním takových odpadů v cementářské peci docházelo k překračování přísných emisních limitů. Domnívám se proto, že způsob, jakým se s uvedeným i odpady nakládá v Ústeckém kraji, je účelný a racionální, a není odpovědné bránit mu pouze proto, že tyto odpady nevznikly na jeho území. Je snad lepší nelegální skladování stejných kalů na nezabezpečené ploše na volném prostranství, jako je tomu ve Vratimově, jejich přeprava do zahraničí, jejíž legálnost je následně zpochybňována státní správou cílové země, jako je tomu v případě Polska, popřípadě nadprodukce zdraví škodlivých exhalací, k níž docházelo při jejich úpravě v samotné Ostravě?  Pokud skladování těchto kalů na skládce CELIO vyžadovalo povolení formou změny tzv. integrovaného povolení, bylo tomu tak pouze  proto, že jejich skladování před jejich energetickým využitím je z hlediska zákona o odpadech jinou činností, než jejich trvalé uložení do skládky, a k této činnosti skládka do té doby povolení neměla. Důvody pro změnu integrovaného povolení v souvislosti se skladováním ostravských kalů byly tudíž formálně právní povahy a nikdy nevyplývaly z toho, že by jejich skladování bylo spojeno s nějakými novými environmentálními riziky, které je třeba změnou integrovaného povolení ošetřit.

2.Jak jsem již naznačil, dokončení bezpečného a kontrolovaného spálení kalů v cementárně je jediným racionálním způsobem, jak se jich neškodně a ještě s užitkem zbavit, ostatně jiný legální způsob zřejmě ani není k dispozici. Nové projednání změny integrovaného povolení pro skládku CELIO, probíhající v současnosti na základě rozsudku krajského soudu (který původní rozhodnutí zrušil v podstatě opět pouze z formálních důvodů), se navíc bude zabývat pouze povolením k dočasnému skladování těch kalů, které ještě na skládce zbývají a které představují zhruba třetinu původního množství. Některé otázky řešené původní rozhodnutím se totiž mezitím staly bezpředmětnými (například podmínky pro přepravu kalů a pro kontrolu jejich jakosti při jejich příjmu do zařízení) a z podstaty věci již ani nemohou být předmětem nového projednání. Prakticky proto nepřichází v úvahu, že by výsledkem nového projednání mohl být  například odvoz kalů zpět do místa jejich vzniku. Podle mých informací krajský úřad má za to, že nastalý právní stav jejich odvozu na druhou stranu  ani nijak nebrání -  nebrání tudíž ani jejich odvozu do cementárny, která je plně oprávněna tyto odpady za přesně stanovených podmínek využívat jako náhradu potřebného paliva. Domnívám se proto, že současný mediální obraz celé situace skutečný stav věcí do značné míry zkresluje a slouží především ke zviditelnění jeho aktérů.