PaedDr. Alena Gajdůšková

Vždy na Vaší straně!
  • SOCDEM
  • Želechovice nad Dřevnicí
  • zastupitelka obce
Ústecký kraj Karlovarský kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Liberecký kraj Královéhradecký kraj Jihočeský kraj Vysočina Pardubický kraj Jihomoravský kraj Zlínský kraj Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Praha
Geomapa
Česká republika
-0,47
muži 77%
ženy 22%
18+ 5%
26+ 10%
38+ 30%
50+ 52%

Průměrná známka je -0,47. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

02.08.2011 11:37:17

Přesun reklamy z ČT 1 na ČT 2 je podivnou konstrukcí

Přesun reklamy z ČT 1 na ČT 2  je podivnou konstrukcí

Ve čtvrtek 4. srpna bude Senát PČR projednávat na své 11. schůzi návrh zákona, kterým se mění zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi.

Původem senátní návrh zákona o České televizi, na jehož výsledné podobě jsem spolupracovala, se vrátil Senátu z Poslanecké sněmovny velmi pozměněn. Můžeme o něm nyní říci, že je to spíše nedotažený polotovar s legislativně technickými chybami. Náprava tohoto stavu je v krátkém čase senátního projednávání velmi složitá, ale nezbytně nutná vzhledem k problémům, které by mohly nastat, pokud bychom přijali verzi Poslanecké sněmovny a na chybná ustanovení nereagovali. Navrhuji proto pozměňující návrhy:

Ponechání reklamy na kanále ČT 1 a ČT 4 a ponechání možnosti České televizi k odečtení si prokazatelných výnosů na výběr a správu reklamních spotů z odvodů do Fondu kultury.

Návrat k původní senátní a legislativně čisté formulaci týkající se osvobození od rozhlasových a televizních poplatků v případě tzv. monitorů.

Významnou část pozměňovacích návrhů pak tvoří upřesnění definice poplatníka a poplatku z vysílání reklamy. Nezbytně nutnou úpravou pak je posunutí termínu vypnutí analogového vysílání, tedy dokončení přechodu na zemské digitální televizní vysílání.


Převedení reklamy z plnoformátového kanálu ČT 1 na kanál ČT 2 je naprosto proti evropským zvyklostem i odbornému náhledu na fungování médií. Kanál ČT 2 je koncipován jako výběrový, zaměřený na náročného diváka. Jeho základ je zejména ve vzdělávacích, umělecky hodnotných pořadech a vysílání pro menšinového diváka ať z pohledu menšin ve společnosti, menšinových či alternativních žánrů, což je z pohledu zadavatelů reklamy naprosto nezajímavá cílová skupina. Reklama na programově ryze nekomerčním kanále je skutečně podivnou konstrukcí. Lze se jen dohadovat, co je vlastním motivem a cílem této konstrukce. To také souvisí s výnosností reklamy na ČT 2, která je velmi diskutabilní vzhledem k  zaměření kanálu. Je otázka na tvůrce tohoto návrhu, jaké částky pro Fond kultury ČR očekávají.

Jak jsem již zmiňovala, ve znění navrženém Poslaneckou sněmovnou je i problém v oblasti tzv. monitorů, tj. užívání přijímače výlučně pro jiné účely, než pro individuálně volitelnou reprodukci rozhlasového nebo televizního vysílání. Nové ustanovení o této výjimce vytváří nekontrolovatelný prostor pro obejití povinnosti platit TV poplatky; v tomto případě může dojít k významným únikům v řádech až stovek miliónů korun. Formulace přijatá Poslaneckou sněmovnou má vady jak technické – nekontrolovatelnost a tedy nevymahatelnost, tak legislativně technické, které s věcností souvisí.

Opatření, která souvisí s vymahatelností a technickými podmínkami povinnosti soukromých provozovatelů odvádět část výnosů z reklamy do Fondu kultury a Fondu kinematografie je potřebné upravit tak, aby nemohlo docházet k nejasnostem, kdo je povinným odvádět poplatek a za jakých podmínek. Např. je stanovena tříletá evidenční povinnost, která ale není definována. To je předmětem nové formulace v § 32 novely zákona.

Zásadním pozměňovacím návrhem je posunutí termínu vypnutí analogového vysílání z magického data 11. 11. 2011 na reálné datum 1. 7. 2012 . To je snaha předejít tak případným soudním sporům vzhledem k přechodu ze zemského televizního analogového vysílání na zemské digitální analogové vysílání vzhledem k prodloužení technického provedení v oblasti Zlín a Jeseník.

poznámka: Alena Gajdůšková je místopředsedkyní Stálé komise Senátu pro sdělovací prostředky a zpravodajkou komise k novele zákona č. 483/1991 Sb. o české televizi a některých dalších zákonů.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama