PaedDr. Ivana Dobešová

  • BPP
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,1. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

05.05.2016 15:17:49 - MnaM

reforma školství

Očekáváte, že budete prezidentovo veto školského zákona přehlasováno a už si připravujete pozměňovací návrhy? A jaký pro vás bude prioritní?
Slyšela jsem, že by se matematika učila ve skupinách a vyučovali ji dva kantoři. Ti dva učitelé by připadli na každou skupinu? A podle čeho by byly děti do skupin rozdělovány? A jste si jistí, že těm, co matika nejde, pomůže? Já chodila na soukromé doučování a stejně jsem byla ráda, že jsem prospěla se 4. Jinak jsem ale měla známky dobré.

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

26.05.2016 16:57:41 - PaedDr. Ivana Dobešová
 

Dobrý den,

v tuto chvíli již Sněmovna o novele školského zákona rozhodla, protože celá norma byla posuzována jako komplex jednotlivých opatření a nebylo možné dalšími pozměňovacími návrhy ohrozit její celkové schválení. Ale v každém případě konstatuji, že jste se svou otázkou dotkla velmi citlivého a zároveň zásadního tématu výuky matematiky, které se řeší v českém školství dlouhá léta. Problém totiž není jenom v případné maturitní zkoušce z tohoto předmětu, ale také v nutnosti dosáhnout změny vztahu k matematice jak na straně učitelů, tak na straně žáků a studentů. Zamyslel se někdo nad tím, proč je matematika pro tolik lidí jakýmsi strašákem? Dokázal někdo hledat a najít příčiny tohoto stavu? I to jsou otázky, na které si musí zejména MŠMT odpovědět a urychleně najít a určit cesty jak tuto situaci změnit. Řešením je vždycky komplex opatření, nikoliv jednotlivosti.  Klíčovým opatřením je zejména intenzivní vzdělávání pedagogických pracovníků v nových a moderních metodách výuky matematiky, které žáky zaujmou a budou rozvíjet jejich logické myšlení.

S výukou matematiky samozřejmě souvisí i povinná maturitní zkouška z matematiky, která je součástí zmiňované novely školského zákona. Musím říci, že zkouška z matematiky je akceptovatelná za podmínky zvýšené kvality výuky tohoto předmětu zejména na základních školách. Nevidím ji jako naprosto nezbytnou zkoušku pro prokázání zvládnutí středoškolského vzdělání a to zejména na středních odborných školách jiného než technického zaměření. Podíváme-li se na matematiku  jako maturitní předmět z pohledu zemí EU, tak zjistíme, že budeme patřit pouze ke čtyřem zemím, které ji mají jako povinnou.

Pokud bude matematika jako maturitní zkouška zavedena na všech odborných školách, pak se to projeví na úkor jejich odbornosti, Celkový počet hodin výuky totiž nelze neomezeně navyšovat a  muselo by pak proto dojít k navýšení hodin matematiky na úkor hodinové dotace právě odborných předmětů. A to rozhodně nesmí být cílem současné legislativní změny.

Lze souhlasit se zavedením povinné maturitní zkoušky z matematiky na gymnáziích a lyceích, které  mají za cíl vzdělávat především ve všeobecných předmětech, ale nejsem v žádném případě příznivcem plošného zavedení povinné maturity z matematiky na všech odborných školách. Musí dojít k racionálnímu a uvážlivému výběru oborů vzdělání, pro které zkouška z matematiky bude nezbytná pro výkon budoucí profese absolventa a pro které nikoliv. Jako příklad pro srovnání bych mohla uvést široké spektrum oborů vzdělání v oblasti strojírenství, kde je maturitní zkouška z matematiky nutností a samozřejmostí a na druhé straně například obor vzdělání zdravotnický asistent nebo klasický zemědělský obor agropodnikání, kde maturitní zkouška z matematiky rozhodně místo nemá.