O čem měli poslanci Evropského parlamentu vlastně hlasovat? Jedná se o kompromisní dohody tržní a sociální části balíčku mobility, které se zabývají pravidly pro denní a týdenní dobu řízení, pro minimální přestávky, doby odpočinku a požadavky na konkrétní pravidla o vysílání řidičů v odvětví silniční dopravy. Opatření má přinést jednotné evropské řešení, které by přispělo k řešení protekcionismu, jenž narušuje volný trh, i k omezení zneužívání levné pracovní síly ze zemí východní Evropy.
Kvůli rozhodnutí předsedy Evropského parlamentu Antonia Tajaniho však poslanci ve středu o balíčku mobility nehlasovali. Hlasování totiž zrušil, a to z důvodu velkého množství předložených pozměňovacích návrhů. „Velmi lituji rozhodnutí předsedy, který podlehl tlaku některých frakcí a zrušil hlasování pod záminkou příliš vysokého počtu pozměňovacích návrhům,“ reagoval na situaci místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička, který je stínovým zpravodajem k jednomu ze tří projednávaných opatření, ale především jedním ze tří europoslanců, kteří předložili Tajanimu kompromisní návrhy, k nimž jsou podle všeho schopni zajistit většinu v EP napříč politickými frakcemi.
Podle Teličky bylo takové množství pozměňovacích návrhů předloženo zcela záměrně. „Je pravda, že bylo předloženo velké množství návrhů, avšak zcela úmyslně, aby zkomplikovalo projednávání tohoto balíčku. Buďme k sobě tedy upřímní a nedělejme ze sebe blázny,“ řekl během plenárního zasedání, „krok předsedy povede akorát k tomu, že příští týden budeme hlasovat o balíčku, u kterého bude předloženo úplně stejné množství pozměňovacích návrhů. Celý proces se zbytečně protahuje. A záměr některých z kolegů je jasný – aby se nestihla tato opatření schválit do konce tohoto mandátu. Což by ve výsledku znamenalo, že by několik let práce mohlo spadnout pod stůl.“
Telička připravil spolu s několika dalšími kolegy z jiných frakcí kompromisy a konkrétní scénáře, které by mohly být vhodným výsledkem. Na to, jestli projdou hlasováním, si budou muset počkat ale do příštího týdne. „Rozhodnutí, které učiníme příští týden, bude o tom, jestli se přikloníme k jednotnému vnitřnímu trhu tím, že podpoříme předložené kompromisy, které mohou vyřešit mnoho problematických záležitostí mimo jiné i v oblasti sociálních práv. Nebo jestli dáme zelenou jednostranným opatřením, členských států, kterým jsme čelili již v minulosti a které vedou k fragmentaci vnitřního trhu a ekonomickým ztrátám,“ dodal Telička.
Situace na silničním trhu je stále nevyhovující. Protekcionismus některých států narušuje volný trh. A tato situace se může i nadále zhoršovat, pokud nedojde k přijetí vhodné legislativy. Původní zprávu k balíčku mobility neodhlasoval Evropský parlament v červenci minulého roku. Vrátila se tak zpět do dopravního výboru k přepracování. Na základě složitých vyjednávání pak vznikla kompromisní dohoda, o níž se má hlasovat nyní. Telička byl jako stínový zpravodaj jednoho z návrhů a zároveň koordinátor frakce ADLE v dopravním výboru přítomen u většiny jednaní. „Mohu říci, že jsme dosáhli dobré dohody, která by výrazně přispěla ke zlepšení současné situace. Bohužel kvůli odložení hlasování tak zůstávají nejen dopravci dále v nejistotě,“ dodal.