Úklidové práce v zimním období, tedy od 1. listopadu do 31. března jsou prováděny v souladu se zákonem. Na základě předpisů je každoročně vyhotovován Plán zimní údržby, a to jak celoměstskou organizací, kterou je Správa veřejného statku města Plzně, tak i jednotlivými obvody.
V Operačním plánu zimní údržby jsou stanoveny rozsahy zásahů na jednotlivých komunikacích a časové lhůty podle pořadí důležitostí v daných lokalitách rozdělené do úseků, které vychází ze Smluv o dílo s jednotlivými firmami.
„Zásahem v případě zimní údržby se rozumí zmírnění schůdnosti chodníků, tedy mechanické odstraňování sněhové pokrývky, a to jak ručně pomocí hrabel a škrabek, tak hlavně strojově za pomoci techniky jako je například vozidlo Multicar s namontovanou přední radlicí k odhrnování sněhu se sypacím zařízením,“ vysvětluje místostarosta MO Plzeň 3 David Procházka (ANO 2011).
Pokud je sníh ušlapán a dojde k vytvoření ledovky, přistupuje se k posypu pískem, aby došlo ke zdrsnění povrchu, které snižuje riziko úrazu. Po odtání vrstvy ledu či sněhu nebo při vytvoření břečky je vrstva postupně mechanicky odstraňována až na pevný základ.Po dobré zkušenosti z minulých zim přistoupí centrální obvod opět k posypu pískem místo inertního materiálu.
„Tímto způsobem se doplní materiál ve spárách městské dlažby, a to nejen na náměstí, kde je ho třeba. Druhým pozitivem je, že písek tolik nepoškozuje obuv,“ vysvětluje David Procházka.
Dle platných norem určujících technologii zimní údržby a doporučených posypových materiálů se bude letos používat bílý písek (250 tun) a sůl kamenná (40 tun). Sůl ale bude aplikována jen v nejnutnějších případech, kdy to budou vyžadovat povětrnostní podmínky.