Prof. MUDr. Eva Syková, DrSc.

  • BPP
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,99. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

30.11.2012 10:04:20 - íjáček

Odpověď na dotaz ohledně tzv. praktických škol

Co říkáte na likvidaci praktických škol?

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

15.01.2013 22:03:27 - Prof. MUDr. Eva Syková, DrSc.
Osobně si myslím, že by děti s mentálním postižením měly být vzdělávány samostatně v rámci pro ně určeného programu. Pro děti, které nelze označit za mentálně postižené, ale které se přesto obtížně integrují v běžné škole, by podle mého názoru byl nejvhodnější tomu uzpůsobený vzdělávací program realizovaný na běžných základních školách. Předpokladem toho by však byl dostatek asistentů pedagogů a promyšlená metodika pozvolného přechodu alespoň části dětí ke standardnímu vzdělávacímu programu.

Chápu argumenty těch, kteří poukazují na to, že tzv. individuální integrace v rámci běžných základních škol není univerzálně použitelný model. Rodiče by jistě měli mít možnost volby, kde a jak nechají své děti vzdělávat. Myslím, že možnost výběru mezi individuální integrací, vzdělávacím programem pro děti se sociálním handicapem realizovaným v běžných školách a vzdělávacím programem pro děti s handicapem mentálním realizovaným ve školách praktických by byla dostatečná.

Vzhledem k tomu, že školní inspekce narazila na případy, kdy byli žáci umístěni v praktické škole fakticky bezdůvodně, a že existuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva z listopadu 2007, podle něhož Česká republika v souvislosti s přijímáním dětí romského původu do škol porušila čl. 14 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod, tj. zákaz diskriminace, je třeba, aby se role základních škol praktických vyjasnila. Byli jsme k tomu ostatně nedávno vyzváni Výborem ministrů Rady Evropy. Jestliže je mezi žáky vzdělávanými v rámci programu pro mentálně postižené prokazatelně více dětí romského původu, nelze to ignorovat.