Dobrý den, pane poslanče
Četl jsem vaši poslední odpověď ohledně ekodaně. Vím, že uvádíte, že toho moc nevíte, ale víte alespoň to, jak to má fungovat? Jde mi hlavně o to, zda když bude daň pro auta starší 10 let bude se to za 10 let týkat i dnes vyrobených aut? Pokud se totiž nepletu, tam se ekologická daň započítává už do ceny auta
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
co se týká chystaného zdražení automobilů díky zvýšení tzv. ekodaně, tak platí, že rok výroby vozidla je přibližným (většinou ovšem platným) vodítkem. Rozhodujícím pro stanovení výše ekodaně je emisní třída známá jako EURO 1 a výše. U konkrétního vozidla ji lze vyčíst na zadní straně velkého technického průkazu, údaj je ovšem nutné porovnat s tabulkou, kterou naleznete např. na: http://www.sdruzeni-sova.cz/tabulka.pdf. Ve velkém technickém průkazu totiž není napsáno např. EURO 3, ale většinou číslo normy. Návrh nové úpravy výše ekodaně není zatím schválený, dá se ovšem předpokládat, že způsob zůstane stejný jako doposud, tedy úhrada ekodaně se provede jednorázově při převodu vozidla na nového vlastníka přímo na úřadě při tzv. přepisu vozidla v registru silničních vozidel a to pouze při prvním převodu. Obvykle ji hradí nový majitel prodávajícímu. V praxi tak prodávající provede na úřadě přepis vozidla na nového vlastníka, uhradí všechny poplatky a nový vlastník je následně uhradí prodávajícímu při převzetí dokladů, či jak se dohodnou - nové osvědčení o technickém průkazu („malý techničák“) se jménem nového vlastníka a změna údajů ve velkém technickém průkazu. Na otázku bude-li se hradit ekodaň za deset let i z dnes nových vozidel, i když by snad měla být zahrnutá do ceny vozidla, nelze odpovědět. Levicové vlády jsou schopny zdanit cokoliv kdykoliv, tedy odpověď je částečně i v rukách voličů. Jisté je jediné, plánované zdražení ekodaně zdraží automobily těm vrstvám lidí, kteří složitě šetří na starší vůz a i pár tisícovek navíc je pro ně nezanedbatelná částka. Což ovšem pan ministr Brabec z pozice generálního ředitele Lovochemie, jimž dříve také býval, těžko může znát.