RNDr. Luděk Niedermayer

  • TOP 09
  • europoslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,37. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

23.11.2022 12:37:00

Orbáne, s tak vážnými věcmi se neobchoduje

Orbáne, s tak vážnými věcmi se neobchoduje

Komentář na facebookovém profilu k Maďarsku.

 Dodržování zásad právního státu je jedním ze základních pilířů EU. Tento princip je však stále častěji ze strany některých států porušován či ohrožován. Zřejmě proto, že jejich představitele "rule of law" brzdí v tom, aby realizovali (nakonec vždy ke škodě své země a jejich občanů) nej(h)různější představy o svém vládnutí.

Příkladem je Maďarsko v čele s premiérem Viktorem Orbánem. Růst vlivu vlády na soudnictví a státem tolerovaná "korupce" (zahrnující zneužívání EU fondů ve prospěch určených lidí) jsou učebnicovým příkladem porušování závazků vyplývajících ze společných smluv EU v oblasti vlády práva, k jejichž dodržování se členské země svým podpisem dobrovolně zavázaly. Nestačí proto, aby EU jen verbálně dávala najevo, že tímto směrem se její členské státy vydat nesmí (což se stalo a aspoň částečně to zafungovalo u nás v minulých letech). Obrazně řečeno až "za minutu dvanáct" se nám podařilo vytvořit finanční mechanismy, které členské země od vykročení na šikmou plochu odrazují, alespoň tedy v případech, kdy „defekty“ v oblasti vlády práva jsou spojené s využíváním EU fondů.

Situace s Maďarskem došla tak daleko, že mu již za pár týdnů prostřednictvím hlasování v Radě EU hrozí citelné omezení přístupu EU fondům. A zároveň s tím pokračuje i hrozba, že si Maďarsko "nesáhne" na miliardy euro v rámci postcovidového fondu RRF.

To přineslo až hektickou snahu na straně Orbánovy vlády se s problémem korupce pod tlakem EU systémově „popasovat“ (vyváženou zřejmě „provokacemi“ typu šály premiéra s mapou „velkého Maďarska“ či uzavřením „obchodní dohody“ s Iránem). Práci expertům Komise, kteří tyto návrhy posuzují, vůbec nezávidím. Obava, že se je Viktor Orbán bude snažit „opít rohlíkem“ se bohužel potvrzuje. Navíc, Orbán jde ve své snaze „zachránit“ evropské miliardy ještě dále, když EU vydírá vetováním důležitých rozhodnutí jako například v případě blokování rozhodnutí o společné půjčce EU na obnovu Ukrajiny.

Proto je třeba, aby se Rada i Komise jasně za principy "právního státu" postavily a ze svých pozic nepolevovaly. A budou-li proto důvody, potvrdily sankce, které mají být samozřejmě využívány až jako poslední možnost. Ale každý takový případ, kdy v případě právních důvodů nebude zakročeno, povede k tomu, že "špatná praxe vládnutí" bude lákat více a více politiků. A základní principy, na kterých naše společenství stojí, se budou postupně drolit.

Zatímco situace s penězi z RRF je jednodušší, neb zde jde jen o souhlas se zahájením programů a další posuzování splnění podmínek nastane až u čerpání, v případě kondicionality využití EU fondů je ve hře zastavení procedury, která peníze pro Maďarsko blokuje.

Přestože je ve hře mnoho emocí a nabízí se princip „právního státu“ takzvaně „obchodovat“ proti problémům, které Maďarsko dalším 26 členům Unie dělá (blokace peněz pro Ukrajinu, souhlas s daňovou dohodou EU), je v Evropském parlamentu jasná většina toho názoru, že s tak vážnými věcmi se neobchoduje a peníze pro Budapešť musí být uvolněny nikoliv v rámci obchodu, ale jen po splnění jasných podmínek.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama