Nedávno se pan ministr (mimo jiné) dopravy pochlubil, jak usilovně a úspěšně modernizuje naši železnici, aby odpovídala 21. století. Ve skutečnosti spíše konci století minulého, ale je pravdou, že nástup soukromníků spolu s vyššími požadavky krajů, mírné zlepšení přinesly.
Ale má to své meze. Snad nejlépe to dokládá zpráva, o připravě modernizovaného vlaku, který obohatí vozový park na severu Moravy.
Modernizace pro 21. století přinese nová okna, o něco lepší sedačky s novými potahy a nabíječky na mobil. A dokonce někde (v motorovém voze) i klimatizaci! Prý to je (na 10 let!) lepší, než “šrot z Německa”.
Připomeňme si, že soupravy M 152 vznikly jako “nouzové, technicky zaostalé” řešení, v 70. letech. Jen díky postupujícímu zaostávání komunisty devastované ekonomiky se v nebývalé míře “prosadily”, ačkoliv konstrukčně (hlavně podvozkem) pařily do doby dávno minulé.
Reinkarnace (nové nátěry, motory a nový nepoháněný, dílem nízkopodlažní vůz, s nejluxusnějším WC na našich tratích) se dočkaly po roce 2005 (a i nadále, trochu drkotavě, hodně hlučně a díky jediné hnané nápravě hnacího vozu ve vlhku s problémy) jezdí pod názvem Regionova. Během rekonstrukce přitom cena za renovaci dvouvozové Regionovy vystoupala z 20 na 26 milionů.
A zdá se, že se díky strategii státem vlastněného dopravce ČD, budeme další desítky let s reinkarnací zaostávajícího komunistického strojírenství potkávat i déle než po 50 letech od jeho vzniku.