Kurz dolaru byl o nějakých 10% silnější (což činí z tehdejší ceny 110 dnešních 100), cena benzínu a ropy se dle ČSU v těch letech pohybovala mezi 35-40 korunami.
I při zohlednění vyšších mezd (které se promítají do marží) proti nimž by měla jít i vyšší produktivita (zde zřejmě jen částečně) nejsou dnes viditelné ceny benzínu a nafty nákladově podložené.
Zásadním faktorem pro další vývoj je samozřejmě, zda budou pokračovat dodávky z Ruska (můj názor na to zde opakuji) a zda dojde v dostatečnému navýšení dodávek paliv z "neruska" (které jsou potřebné i v případě pokračování dodávek, neb jde o to do Ruska posílat co nejméně eur).
Volný trh reaguje na paniku, racionální i neracionální, proto to, co se odehrálo v minulých dnech, není nijak šokující, Pokud by se ale cena ropy ustálila kolem 100 dolarů, koruna držela dnes silnější hodnotu a logistika dodávek napříč Evropou by fungovala, půjdou ceny dolů. Jinak to je stav hodný zřetele státu.
PS: Osobně by se mi líbilo, aby firmy ze sektorů, které vždy rády zdražují, jde-li cena jejich vstupů vzhůru a málo kdy, když je tomu opačně (třeba teplárny, částečně i mnohé pumpy), transparentně zveřejňovaly, jaké ceny za palivo (či zásadní vstupy), které předprodávají, platí (denní, průměrnou cenu zásob u pump, nákupní cenu medií u tepláren). Transparence obvykle fungování trhů pomáhá.