Osobně jsem kvůli tomu skoro před dvěma lety inicioval parlamentní rezoluci. Evropská komise však místo toho začala se zdlouhavým procesem přehodnocováním vlastní legislativy (tzv. REFIT), na jehož konci nemusí dojít k žádnému zlepšení. Dnes dokonce přiznala, že s žádnou novou legislativou, která by proces schvalování zrychlila, ani nepřijde. Podle Komise je totiž chyba na straně členských států, které nedodržují ani současnou legislativu, a kterým nic nebrání, aby pesticidy schvalovaly rychleji.
Komise má pravdu, že členské státy nerespektují současná pravidla, to však neznamená, že budeme tolerovat její „nový“ přístup v otázce našeho zdraví, který se projevil už při aféře Dieselgate a narůstající rezistenci bakterií, kdy známe způsob, jak problém řešit, ale neustále to odkládáme.
Obcházení legislativy ze strany členských států nezodpovědnost Komise neospravedlňuje. Jako člen jediného přímo voleného orgánu EU se domnívám, že její nečinnost vážně ohrožuje důvěryhodnost evropských institucí či dokonce podkopává samotné zásady demokracie. Co jiného si ale myslet o situaci, kdy byrokracie vytváří technické překážky k provádění demokratických rozhodnutí?