Politika jako bitva o největší kost? To není můj styl Musím odmítnout interpretace, kdo v této dohodě prohrál a vyhrál. To jsou příznaky politiky vnímané jako bitvy o pašalíky, kdy vítězí ten, kdo urve největší kost. Tento politický styl já odmítám a nad něj stavím zájmy celku. Vyhráli všichni ti, kdo se dokázali dohodnout, a ukončili tak spekulace o tom, jestli vůbec vznikne silná proreformní vláda se 118 mandáty. Všichni přitom museli slevit ze svých původních požadavků.
Proč je dosažení této dohody tak důležité? Voliči od nás očekávají, že sestavíme většinovou vládu s reformním nábojem. Tak byly rozdány karty ve volbách. Bylo by mimořádně nešťastné a neprofesionální, kdybychom tuto příležitost, která se nemusí opakovat, promarnili. Utrpěla by tím nejen důvěra voličů v tyto tři strany, ale i mezinárodní prestiž naší země, což by se projevilo v negativním ekonomickém vývoji. Už si nemůžeme dovolit pokračovat v nekonečné linii nestabilních křehkých vlád po patových volebních výsledcích. Nemůžeme si dovolit vést zákopové mediální poziční války, které neprospívají nikomu.
Dlouhotrvající přestřelky by znamenaly pouze rozčarování veřejnosti, vzdalování postojů vyjednávajících stran a prohlubování vzájemné nedůvěry. Tím by navíc jen posílila role sociální demokracie, která by této situace mohla využít ve svůj prospěch. Jsme i pod časovým tlakem. Nová vláda musí mít ambici výrazně ovlivnit návrh státního rozpočtu, což je nutné vyřešit do půlky července. Musí zároveň fungovat jako tým, nikoli jako trio izolovaných stranických solitérů. Jako tým také ponese společnou odpovědnost, a tak bude i hodnocena. Neděláme si patent na rozum Názory, že Občanská demokratická strana ztratila vliv nad "reformními" resorty, se míjejí s realitou. Žádná politická strana nebude prosazovat svůj, ale koaliční program. Za svůj klíčový úkol považuji stát v čele těchto reforem a osobně je garantovat. Jako předseda vlády povedu reformní tým. Prvořadým cílem je pro mne prosadit důchodovou reformu. Pokud po této vládě zůstane důchodová reforma, už jen toto budu považovat za její mimořádný úspěch a smysluplný důvod její existence.
Neděláme si přitom patent na rozum a nadále chceme spolupracovat se špičkovými odborníky. Proto hodlám obnovit činnost Národní ekonomické rady vlády (NERV). Bude mít významné slovo při prosazování reformních změn.
Potáhneme-li za jeden provaz, můžeme dosáhnout mnohého Je pochopitelné a správné, že se členové ODS zajímají o výsledky vyjednávání a diskutují o nich. Nemá to však charakter dramatických titulků, které se objevily v některých médiích. O tom svědčí (s jedinou výjimkou) jednomyslná podpora dosavadních kroků vyjednávacího týmu poslanci ODS.
Mnohem silnější reakce zaznívaly při sestavování vlády před čtyřmi lety. Tehdy ODS získala 35 procent a vytvořila koalici s KDU-ČSL se 7 procenty a Stranou zelených se 6 procenty. Zelení získali čtyři ministerské posty, přestože měli šest poslanců. Ministerstvo financí vedl zástupce lidovců. Občanské demokratickéstraně její rekordní zisk nestačil na vytvoření stabilní vlády a nepodařilo se nám dokončit některé důležité reformy. Dnes jsou poměry volebních zisků diametrálně odlišné. Zatímco tehdy měla ODS čtyřikrát více poslaneckých mandátů než zbývající dva členové koalice dohromady, dnes jich má v celkovém součtu méně než TOP 09 a VV. Výsledkem je, že občanští demokraté mají početně nejsilnější zastoupení ve vládě, premiéra a předsedkyni Poslaneckésněmovny, což odpovídá danému rozložení sil.
Až vláda začne pracovat, jistě lze očekávat řadu komplikovaných situací, které prověří jednotlivé členy týmu. Přesto věřím, že pokud potáhneme za jeden provaz, můžeme společně dosáhnout mnohého pozitivního pro tuto zemi.
RNDr. Petr Nečas, předseda strany, člen regionální rady, místopředseda oblastního sdružení a poslanec PČR