RNDr. Petr Nečas

  • ODS
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,78. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

26.09.2010 12:22:25

Jak měřit důvěryhodnost vlády

Jak měřit důvěryhodnost vlády

Stránky předních českých deníků plní skoro každý den informace o průzkumech veřejného mínění.

Agentury se lidí ptají na jejich volební preference, oblíbené politiky či instituce. Tyto průzkumy tak měří náladu ve společnosti. Náladu, kterou často ovlivňují více mediální kauzy než reálná fakta. Taková "měkká data" jsou ale směrodatná pro populistický styl politiky, který mi není vlastní.

Vedle toho ovšem existují i objektivní metody, jak změřit třeba důvěryhodnost vlády. Těm přikládám větší váhu, protože zohledňují konkrétní kroky vlády v oblasti hospodářské politiky. Jedním z těchto ukazatelů může být poptávka po dluhopisech českého státu.

Před několika dny se českému státu podařilo prodat desetileté dluhopisy v eurech s výhodnějším úrokem, než platí například Itálie. Poptávka po českých dluhopisech navíc byla více než dvojnásobná oproti nabídce ve výši přibližně 50 miliard korun.

České dluhopisy si kupují banky, fondy a další investoři nejen z velkých evropských zemí, ale i třeba z Asie. To dokládá, že české dluhopisy jsou považovány za bezpečnou investici. Zjednodušeně řečeno: vláda rozpočtové odpovědnosti není pro investory prázdným pojmem.

Levnější financování státního dluhu samozřejmě ulevuje výdajům rozpočtu. To ale nesmí být signálem, že budeme v našem snažení o vyrovnané rozpočty mírnější. Jednak už jsme s určitými úsporami na úrocích počítali, a také by volnější režim mohl investory zase vystrašit, a výdaje státu na úrocích by odpovídajícím způsobem zase vzrostly.

Neustále navíc před sebou musíme mít hrozivé číslo státního dluhu. Za chvíli překročí 1,3 bilionu korun. Za náš státní dluh bychom tak obrazně řečeno mohli pozvat každého člověka na této planetě na dva vydatné obědy. Vlády ODS, jak ta minulá, tak současná, navíc čelí dopadům největší hospodářské krize od Velké deprese ve 30. letech. Tyto dopady mají vliv na rozpočet v řádu desítek miliard korun a nebýt již provedených úsporných opatření v posledních několika letech, mohl by být současný dluh ještě mnohem vyšší.

To nemění nic na tom, že zadlužování musíme zastavit. Naše strategie směřující k vyrovnání rozpočtu bude podle předpokladu trvat šest let. Snižování schodků totiž nesmí ohrozit ekonomické oživení české ekonomiky a sociální soudržnost. Menší hospodářský růst totiž znamená nižší příjmy do rozpočtu, vyšší schodky a samozřejmě také méně peněz pro všechny.

Rokem nula je pro nás právě letošní rok. Dokázali jsme zmrazit výdaje ministerstev ve výši 20 miliard korun. Rok jedna - tedy příští rok - znamená úspory v rozpočtu ve výši téměř 80 miliard korun. Pak přijdou skutečné reformy, které nejen sníží schodek rozpočtu, ale hlavně zajistí jeho dlouhodobou udržitelnost. Důvěryhodnost vlády v těchto krocích je přitom klíčová.

Důvěru od voličů získala vláda 28. a 29. května ve volbách. Důvěru od poslanců získala 11. srpna. Vláda získala i důvěru od ratingových agentur Standard & Poor's a Fitch, které zlepšily České republice výhled ratingu. A nyní získala také důvěru zahraničních investorů.

To vše představuje obrovský závazek pro všechny členy vlády. Závazek, který přijímáme s pokorou, ale zároveň s odhodláním splnit jej na maximum.

RNDr. Petr Nečas, předseda strany, člen regionální rady, místopředseda oblastního sdružení a předseda vlády, poslanec PČR
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama