příležitost promluvit
k Vám zde na London School of Economics and Political Science je pro
mne velkou ctí a privilegiem. Reputace LSE jako instituce daleko
přesahuje hranice Spojeného království. Akademická komunita
university a její vynikající curriculum tvoří unikátní
intelektuální prostředí a ideální místo pro reflexi klíčových
otázek, kterým v současnosti čelíme.
Dovolte mi zaměřit se
v mé řeči na Evropu. V následujících minutách zmíním pět
výzev, kterým Evropa musí věnovat pozornost, pokud chce zajistit
své vedoucí postavení ve světě.
Za prvé budu hovořit o
měnící se pozici Evropy v dynamickém globálním systému; za
druhé o výhodách otevřených trhů a volného obchodu pro EU; za
třetí o potřebě zvýšit konkurenceschopnost našich výrobků.
Ve čtvrté části se soustředím na jednotný trh a nakonec se
krátce dotknu příštího víceletého finančního rámce.
Současný vývoj v Evropě nepřipouští pochybnost o tom,
že pozice kontinentu ve světě se radikálně mění. Snažíme se
nalézt cestu k obnovení udržitelného ekonomického růstu a uspět
uprostřed rostoucí světové hospodářské konkurence. Evropa
hledá novou úlohu v měnící se geometrii globálních velmocí a
geo-ekonomické a geo-politické rovnováze.
V této souvislosti
představují stávající ekonomický vývoj a turbulentní finanční
trhy vskutku naléhavou hrozbu. Ekonomická krize může v těchto
dnech destabilizovat a poškodit zemi víc než cokoli jiného. Může
navýšit i potenciál dalších rizik. Zůstane-li neřešena, může
se krize ekonomická proměnit v krizi politickou a v extrémních
případech dokonce v krizi demokracie.
Může být bolestivé to
přiznat, ale mnohé z našich dlouho zastávaných názorů a
přesvědčení, které byla v uplynulých desetiletích potvrzována
hospodářským rozvojem, jsou dnes ohroženy: uvažte například
naše přesvědčení, že svět si vždy bude žádat evropské
výrobky; nebo že Evropa má dostatek pracovních míst pro své
obyvatele; či že naše životní úroveň se bude vždy pouze
zvyšovat; nebo – a to zejména – naši jistotu, že evropské
státy vždy budou patřit mezi globální ekonomické a politické
vůdce, jejichž hodnoty budou obecně přijímány. Tato stanoviska
jsou v současnosti jedno po druhém zpochybňována.
Dovolte mi
uvést příklad: budou-li pokračovat nynější trendy, mohly by
vůdčí státy EU vypadnout ze seznamu deseti nejmocnějších
světových ekonomik již v polovině století. Recese vymazala čtyři
roky ekonomického růstu Evropy a naše roční tempa růstu jsou
významně nižší, než bývala.
Bez silného udržitelného
růstu je naše budoucnost nejistá a evropský sociální model se
stane v dlouhodobém horizontu neudržitelným. Chceme-li vzkvétající
a prosperující Evropu, musíme se soustředit na
konkurenceschopnost a produktivitu.
Musíme otevřít světu naše
ekonomiky a plně uvolnit potenciál světového volného obchodu. Je
důležité identifikovat naše slabá místa a pochopit to, co nás
brzdí, abychom mohli účinně reagovat na překážky našeho
růstu.
Protekcionismus a zábrany kladené volnému obchodu
představují jednu takovou překážku. Mnoho lidí se v této
souvislosti obává zaplavení Evropy levným zbožím z celého
světa, zvláště pak z Asie.
V reakci na to se v mnoha částech
Evropy zvedá vlna protekcionismu. Dovolte mi vyjádřit se přímo:
uchýlení se k politice protekcionismu a příliš silná orientace
na domácí poptávku nejsou životaschopné strategie.
Zatímco
zbytek světa se již dokáže, jak se zdá, obejít bez poptávky
Evropy, naše stabilita a růst jsou závislé na obchodní interakci
s jinými velkými světovými ekonomikami.
Autarkie, izolace
evropských trhů od zbytku světa, by podle mého názoru
nevyhnutelně vedla k celkovému úpadku našeho kontinentu. Namísto
toho musíme diverzifikovat a silněji propagovat náš export.
Otevřeme-li se novým trhům a budeme-li aktivně a asertivně
přistupovat k novým zdrojům bohatství, výhody takového přístupu
se brzy projeví. Svobodný, spravedlivý a otevřený obchod je
silným stimulem růstu a zaměstnanosti. Podle Evropské komise by
ukončení všech probíhajících jednání o smlouvách mezi EU a
třetími zeměmi mohlo ročně přinést až 90 miliard euro do HDP
EU. Tento rok by EU měla uzavřít dohody o volném obchodu s Indií,
Kanadou, zeměmi východního sousedství a s řadou států sdružení
ASEAN.
Jednání o volném obchodu s Japonskem by měla být
zahájena v létě. Navzdory tomu je stále potřebná větší
aktivita. EU například ve srovnání s Ruskem či USA věnuje
nedostatečnou pozornost účasti na Východoasijském summitu.
Zástupce EU nadto chyběl na posledních summitech zemí ASEAN. Je
velmi důležité ukázat naší přítomnost a náš zájem o
asijské trhy také symbolicky.
Ekonomická spolupráce s USA je
ovšem stejně důležitá. Měli bychom proto zmapovat všechny
možnosti posilování našich hospodářských vztahů, včetně
dohody o volném obchodu mezi EU a USA.
A konečně nelze
opomenout Čínu. Vzhledem k jejímu příspěvku ke světovému
růstu a její stále rostoucí úloze v globálním systému nesmí
být Čína vynechána z našich strategických úvah. Je nutné
ustanovit konzistentní přístup k našim obchodním a investičním
vztahům s Čínou s cílem posílit naše ekonomické vazby – a
nezapomenout přitom ani na jiné, politické otázky.
Na první
pohled se může zdát divné, že jako premiér relativně malé
země v srdci Evropy volám po režimu volného obchodu se třetími
státy. Česká republika má však velmi otevřenou, exportně
orientovanou ekonomiku a podíl českého vývozu na HDP představuje
více než 70 %. Nicméně v současnosti 80 % tohoto vývozu míří
do EU, zejména do zemí eurozóny, což českou ekonomiku činí
nejen velmi závislou na vývoji v eurozóně, ale také velmi
zranitelnou.
V našem zájmu je tak diverzifikovat vývoz s cílem stabilizovat naše hospodářství, což platí nejen pro Českou republiku, ale pro EU jako celek.
Nemůžeme však zvýšit
vývozy, pokud naše zboží není konkurenceschopné. Z tohoto
důvodu je třeba v první řadě posílit konkurenceschopnost celého
evropského kontinentu. Cílem by mělo být zaměření se na vysoce
kvalitní produkty a špičkové technologie. V současné době se
členské státy EU soustředí především na úsporná opatření
a konsolidaci rozpočtů, což je nezbytné a zcela správné.
Nicméně, tato opatření sama o sobě k obnově hospodářského
růstu nestačí. Musí být doplněna racionální podporou
konkurenceschopnosti a domácí poptávky.
Zkušenosti z
posledních měsíců zcela jasně ukazují, že má-li měnová unie
přežít, je třeba ji transformovat do podoby fiskální unie. Ale
ani fiskální unie nemůže fungovat, pokud celá řada členských
států čelí přetrvávajícím problémům s konkurenceschopností.
Další nezbytný krok tak představuje vytvoření "Unie růstu
a konkurenceschopnosti".
V tomto úsilí eurozóna jistě
najde silnou podporu ze strany členských států, mimo eurozónu.
Agenda konkurenceschopnosti a růstu může být pojítkem mezi státy
EU17 a státy EU27.
Je paradoxní, že nečlenské státy
eurozóny jsou dnes mnohem otevřenější ke spolupráci v otázkách
konkurenceschopnosti a růstu, například v oblasti jednotného
trhu, než státy eurozóny představující tzv. "jádro".
Vnitřní trh se ukázal jako spolehlivý a účinný nástroj
pro zajištění prosperity a hospodářského růstu. Osobně proto
považuji za velmi nešťastné, že je tato skutečnost v současné
době zastiňována různými prorůstovými prohlášeními, pakty a
záchrannými mechanismy.
Tyto náhražky dobře fungujícího
jednotného trhu, často prezentované pod svůdnými jmény, nejsou
v mnoha případech ničím víc než prázdnými prohlášeními
vyjadřujícími naději politiků na bezbolestné dosažení růstu
a vytvoření pracovních míst. Prosperitu však nelze budovat na
základě politických deklarací a nekonečných summitů.
Místo
toho je třeba věnovat úsilí reálným opatřením a konkrétním
krokům při odstraňování bariér pro řádné a efektivní
fungování vnitřního trhu a jeho čtyřem svobodám, které tvoří
samotné jádro evropské integrace.
To, co rozhodně
nepotřebujeme, jsou nové daně, které by se omezovaly pouze na EU,
ani petrifikaci systémů sociálního zabezpečení nebo zavedení
dalších a dalších antidiskriminačních směrnic, které jen
zatěžují podnikatele a omezují flexibilitu pracovního trhu.
EU
dnes není monolitickou strukturou homogenních států, ale
komunitou různorodých členů s rozdílnými ekonomickými,
sociálními, kulturními a dalšími tradicemi a specifiky. Tyto
rozdílné zájmy odrážejí různé úrovně a metody integrace
preferované jednotlivými členskými státy v rozličných
oblastech. Například eurozóna má samozřejmě docela specifické
potřeby a požadavky, jež jsou pochopitelně odlišné od zájmů
těch členských států, které se neúčastní měnové unie.
Vícerychlostní Evropa je dnes realitou. I když by bylo možná
lepší mluvit o variabilní geometrii nebo o principu Evropa "à
la carte".
Slovo "rychlost" je v tomto případě
zavádějící, protože předpokládá, že všechny státy mají v
úmyslu dorazit do shodného cílového místa, jen různou
rychlostí. Ve skutečnosti by ale každý stát měl mít možnost
svobodně rozhodovat o úrovni evropské integrace, která je pro něj
uspokojivá, tedy o tom, zda se zapojí např. do fiskální nebo
daňové unie – ovšem za předpokladu, že existují dostatečně
pevné společné základy, na nichž lze stavět.
Tím
společným základem je a musí zůstat vnitřní trh, ačkoli
zdaleka není bez vad. V tomto kontextu plně vítám nedávný
společný dopis, který Česká republika spolu se Spojeným
královstvím a dalšími 10 státy zaslala předsedům Evropské
rady a Komise. Dopis zmiňuje konkrétní náměty a opatření v
oblasti vnitřního trhu, jež je třeba bez prodlení podniknout na
národní i evropské úrovni. Doufám, že jeho obsah bude zohledněn
v závěrech nadcházející Evropské rady, a přispěje tak k
návratu problematiky vnitřního trhu na přední místa unijní
agendy.
Zaprvé musíme liberalizovat vnitřní trh se
službami, které v současnosti představují téměř 4/5 našeho
HDP. Je třeba urychleně odstranit omezení, která brzdí přístup
na trh se službami a hospodářskou soutěž. Rovněž musíme
zlepšit standardy provádění a vymahatelnost legislativních
ustanovení o vnitřním trhu.
V tomto ohledu je zcela nezbytné
plně provést směrnici o službách a zajistit její plnění ve
všech členských státech. Podle mého názoru by všechna
restriktivní opatření přípustná podle uvedené směrnice měla
být podrobena přísnému posouzení z hlediska proporcionality a ta
opatření, která v něm neobstojí, by měla být následně
zrušena.
Vedle služeb představuje další klíčovou součást
vnitřního trhu, jež vyžaduje naši pozornost, digitální
jednotný trh.
Ačkoli digitální ekonomika zažívá rychlý
rozmach, nadále existují překážky bránící jejímu plnému
rozkvětu, např. nízké objemy přeshraničního obchodu či
rozdílné národní režimy autorských práv.
EU by měla
motivovat podnikatele i spotřebitele, aby s důvěrou obchodovali
on-line, a to především prostřednictvím zjednodušení postupů
udělování licencí, vybudováním funkčního přeshraničního
rámce pro ochranu autorských práv a prostřednictvím vytvoření
bezpečného a cenově dostupného systému pro přeshraniční
on-line platby.
Další důležitý segment vnitřního trhu
tvoří trh s energií. Musíme splnit náš závazek na jeho
dokončení do roku 2014. Členské státy by proto měly bez
zbytečných odkladů plně provést ustanovení tzv. Třetího
energetického balíčku.
Pokud chce Evropa zůstat
konkurenceschopná, musí věnovat náležitou pozornost oblasti
inovací. Světová konkurence je zde den ode dne nelítostnější a
jediný způsob, jak v ní obstát, spočívá v soustředění se na
výzkum a inovace. Evropa vždy měla ambici hrát v této sféře
vedoucí úlohu, avšak realita dosud za tímto přáním pokulhává.
Neměli bychom však na tuto ambici rezignovat, nýbrž naopak zvýšit
naše úsilí a závazky podporovat inovace.
Naším cílem musí
být také dokončení Evropského výzkumného prostoru, který
poskytne nejlepší možné prostředí pro podnikatele a inovátory
ke komerčnímu využití jejich myšlenek. V centru evropského
výzkumu musí rovněž být inovace tažené poptávkou a podpora
malých inovativních podniků prostřednictvím dostupného
investičního kapitálu pro rizikové projekty.
Další svébytný
problém, jenž brzdí činnost podnikatelů, a tím i hospodářský
růst, představuje nadměrná regulace v EU. Je zapotřebí provést
radikální debyrokratizaci. Je dobře, že se unijní instituce
zavázaly redukovat administrativní zátěž pro nejmenší podniky,
nicméně je nutné pokračovat dál a rychleji. Všechny
legislativní návrhy by měly být posuzovány také z hlediska
regulatorní zátěže, kterou přinesou.
Kromě odstraňování
přebujelé byrokratičnosti, považuji za stejně důležité
podniknout kroky jak na národní, tak na evropské úrovni, jež
podpoří lepší fungování a pružnost evropských pracovních
trhů tak, aby byly s to nabídnout pracovní příležitosti.
Konečně bychom měli též podpořit větší mobilitu pracovníků
uvnitř EU a snížit počet regulovaných profesí v Evropě.
Pokud
chceme s výstavbou vnitřního trhu postoupit dále, je třeba
urychleně řešit všechny výše uvedené problémy. Přístup k
agendě vnitřního trhu je totiž indikátorem, který do značné
míry ukazuje, zda EU opravdu usiluje o konkurenceschopnost a
hospodářský růst, a tedy o zachování svého světového
postavení, nebo zda se vydá cestou izolace a úpadku.
Kromě
oblasti vnitřního trhu bych rád zmínil ještě jednu aktuální
problematiku, totiž probíhající debatu o příštím víceletém
finančním rámci po roce 2013. Evropský rozpočet jednoznačně
potřebuje modernizovat. Musí se více zaměřovat na ekonomický
růst a konkurenceschopnost. V čase krize, kdy všechny členské
státy přizpůsobují své státní rozpočty a přijímají úsporná
opatření, musí podobně činit i Evropská unie.
Krize navíc
odhalila i skutečnost, že štědré dotace z fondů kohezní
politiky a společné zemědělské politiky zdaleka nepřinesly svým
příjemcům jen prosperitu. Právě naopak, v řadě případů tyto
prostředky působily jako sladký jed. Místo aby napomohly zvýšit
konkurenceschopnost cílových členských zemí, byly tyto peníze
začasté utraceny za rozmařilé projekty. Někdy to vedlo až k
deformaci řádného fungování celých průmyslových odvětví, či
odvádělo pozornost a prostředky od skutečných problémů.
Nechci tvrdit, že společná zemědělská politika a kohezní
politika by měly být zrušeny úplně, avšak za nových okolností
by měly být radikálně reformovány. Musí být mnohem
efektivnější, zaměřené na výsledky a musí poskytovat
opravdovou přidanou hodnotu. Proto by měla být přísněji
kontrolována správa těchto prostředků a poměr mezi náklady a
přínosy by měl hrát významnou úlohu v rámci kriterií pro
posuzování konkrétních projektů.
Kohezní politika by se
měla soustředit pouze na nejméně rozvinuté regiony a státy Unie
a podporovat projekty, které skutečně zvyšují jejich
konkurenceschopnost a hospodářský růst.
Dále si už nemůžeme
dovolit stavět dálnice vedoucí odnikud nikam či vydržovat
nekonkurenceschopné evropské farmáře, aby pěstovali dotované
jídlo, které následně vykoupíme a rozdáme evropským chudým.
Naším hlavním úkolem musí být reforma unijního rozpočtu
tak, aby odpovídal současným výzvám, jimž EU čelí. [Abych
uvedl příklad: Všichni zde velmi dobře víme, že EU není
předindustriální agrární ekonomikou. Kdyby však u nás přistál
mimozemšťan a podíval se do unijního rozpočtu, mohl by velmi
snadno nabýt podobného dojmu, neboť společná zemědělská
politika stále představuje více než 40 % celého evropského
rozpočtu. Takový stav nemůže do budoucna pokračovat.]
Krize
rovněž obnažila všechny nedostatky existující v současném
institucionálním fungování EU, a především eurozóny. Na
druhou stranu představuje zároveň silný impuls k provedení
dlouho odkládaných opatření, nezbytných k jejich odstranění a
k překonání krize. Nabízí také prostor pro zamyšlení se nad
našimi prioritami a návrat k samým základům evropské integrace,
obzvláště vnitřnímu trhu. Těší mne, že jsem dnes právě ve
Spojeném království, zemi, která vždy byla čelným zastáncem
agend svobodného obchodu, jednotného trhu a hospodářského růstu.
Jsem přesvědčen, že tato role Velké Británie v EU je
nenahraditelná a že vždy zůstane klíčovým obhájcem uvedených
priorit. Dámy a pánové, letos slavíme 20. výročí trvání
vnitřního trhu. Nepromeškejme tedy příležitost jej významně
dále rozvinout. Nepochybuji, že společně se Spojeným královstvím
a dalšími stejně smýšlejícími členskými státy se nám to
může podařit. Je už nejvyšší čas.
Děkuji Vám za
pozornost.