24.03.2011 14:54:59
Reformu privatizací nezaplatíme
Rád bych uvedl na pravou míru titulek článku "Spojovat penze s DPH byla chyba, řekl Nečas" (HN, 21. 3. 2011), který je v daném kontextu zavádějící. Na Žofínském fóru, na jehož základě text vznikl, jsem uvedl něco jiného.
V každém případě není dobré, když se mění uzavřené koaliční dohody, jak se stalo v případě podoby DPH. Výsledný kompromis je ovšem zcela přijatelný, rovná DPH bez výjimek ve výši 17,5 % rovněž odpovídá dlouhodobému programu ODS. Zcela musím odmítnout interpretaci o zásadním názorovém obratu, neboť na koncepci důchodové reformy se nezměnil ani milimetr. Vzpomeňme však, jak se formovala koaliční politika v polovině 90. let a jak výrazně se tehdy změkčily změny důchodového systému. To není dnešní případ. Také je ovšem poctivé dodat, že tento svébytný oportunismus v koalici lidovcům žádné výraznější body nepřinesl.
Vraťme se ale k otázce, proč důchodovou reformu spojujeme se změnami DPH. Zcela zodpovědně jsme hledali zdroj financování transformačních nákladů reformy. Popravdě řečeno, do této doby nebyly k dispozici relevantní propočty, jak důchodovou reformu dlouhodobě financovat. Chtěli jsme se zároveň vyhnout chybám některých okolních zemí, které tuto oblast podcenily. Na rozdíl od Maďarska nebo Polska provádíme skutečně odpovědnou důchodovou reformu, která trvale zajistí odpovídající výši důchodů, rozloží její náklady napříč společností a navíc má zajištěno financování. Ve zmíněných dvou státech není naplněna minimálně jedna z těchto podmínek. Z průběžného systému umožnily vyvádět dvakrát až třikrát více peněz do povinného fondového systému, aniž se někdo hlouběji zabýval tím, co to způsobí ve veřejných rozpočtech.
Financování důchodové reformy nám dlouhodobě nezajistí dividendy státních či polostátních firem a příjmy z privatizace. Bohužel v tom nám Brusel zkřížil plány v rámci evropských rozpočtových pravidel. Takové příjmy bychom mohli použít jen krátkodobě po dobu pěti let. Potom by nastala stejná situace jako dnes, jelikož podle metodiky evropských rozpočtů jsou příjmy z privatizace a dividendy považovány za jednorázové příjmy a jejich použití by se projevilo zvýšením schodku veřejných financí.
Změny v DPH přinesou navíc zhruba 27 miliard Kč, z toho 20 miliard Kč je plánováno na vyvedení 3 % sociálního pojištění z průběžného systému do soukromých fondů, zbytek na asignaci 1 % pojištění na zvýšení důchodů rodičům a kompenzaci rodinám s dětmi. Současně však poklesne přímé zdanění a celková daňová kvóta se sníží ze 35 % na 33 %.
Důchodová reforma zkrátka má své náklady a bylo by chybou to ignorovat. Jiné zdroje, jako jsou třeba úspory ve veřejných zakázkách, použijeme na snižování celkového zadlužení veřejných rozpočtů.
RNDr. Petr Nečas, předseda strany, člen regionální rady, místopředseda oblastního sdružení a předseda vlády, poslanec PČR
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout