RSDr. Miroslav Opálka

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,96. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

17.05.2012 19:21:00

K rozhodnutí vlády o úrazovém pojištění

K rozhodnutí vlády o úrazovém pojištění

Vyjádření poslance PČR a místopředsedy stínové vlády KSČM pro sociální strategii Miroslava Opálky k rozhodnutí vlády zrušit platný, ale neúčinný zákon o pojištění zaměstnanců a navrhnout nový na komerčním základě.

Vláda ve středu rozhodla o tom, že připraví návrh na konečnou privatizaci úrazového pojištění. Toto pojištění vychází z pracovního práva, hradí je zaměstnavatel a řeší nároky při úrazu či nemoci z povolání, čímž chrání poškozené zaměstnance.

Právní úprava tohoto institutu má zajímavou dvacetiletou historii. Pojištění bylo zavedeno jako výsadní produkt České pojišťovny, pak i Kooperativy pojišťovny. Tento stav napadla Evropská komise a stanovila, že buďto má být trh pro toto pojištění otevřen všem, nebo má převzít správu úrazového pojištění stát. A tak jsme dvacet let v jakémsi provizoriu.

Ministerstvo práce a sociálních věcí zadalo v r. 2003 přípravu nového návrhu zákona, který pak vláda předložila do Poslanecké sněmovny 29. září 2005. Návrh prošel bouřlivou diskusí a vyšel 7. června 2006 jako zákon č. 266/2006 Sb., s účinností od 1. 1. 2008. Bylo tedy dost času na jeho přípravu i případné úpravy. Ale pravicové vlády přikročily jen ke třem novelám, které vždy pouze odložily datum jeho účinnosti, a tak prodloužily toto provizorium.
 
Zákon z r. 2006 především zaváděl přechod úrazového pojištění (roční pojistné činí celkově cca 7 mld. Kč) z komerčního systému správy, odškodňování a náhrad na státní zabezpečení dávkovým systémem spravovaným Českou správou sociálního zabezpečení. Úrazové pojištění se tak v novém zákoně stalo pojištěním komplementárním k pojištění zdravotnímu, nemocenskému a důchodovému. Posílily by se tím jistoty zaměstnanců, ale i zaměstnavatelů, zavedla se úrazová prevence i motivace systémem bonus a malus atd.
 
V čem je tedy problém? Zavedení transformace by vyžadovalo jednorázově nové finanční prostředky na prostory, techniku, programové vybavení i personál ČSSZ. A zejména, dvě privátní pojišťovny by ztratily lukrativní produkt, tj. paušální platbu za správní režii ve výši 800 mil. Kč (začaly někde na 14,3 procentech z vybrané částky, kterou pod tlakem kritiky snižovaly).

Správa státem by byla v delším horizontu prokazatelně levnější (cca o 30 mil. Kč), ale pravici je přece vlastní privatizace státní a veřejné správy. A tak Vláda ČR ve středu rozhodla, jak jinak, o zrušení platného, ale neúčinného zákona, a o přípravě nového (pod dohledem ministerstva financí!), který má vejít v platnost od r. 2014 a být čistě na komerčním základě. Náklady ze starého systému ve výši 80 mld. Kč má do r. 2057 (3 mld. ročně) hradit státní rozpočet, který tak na novém sytému z dlouhodobého hlediska neušetří.  
 
KSČM odmítá tento princip privatizace, který volí druhou cestu ze dvou možností vyžadovaných Evropskou komisí, tj. cestu plné komercionalizace, kde si každý zaměstnavatel zvolí svou privátní pojišťovnu. Tato varianta je méně příznivá jak pro zaměstnance, tak – jak čas ukáže - i pro zaměstnavatele, vydělají na tom jen finanční instituce.
 
 Miroslav Opálka, poslanec Parlamentu ČR a místopředseda stínové vlády KSČM
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama