Ve SR se slevy dočkali i zaměstnanci, kteří dojíždějí vlakem za prací. Náklady na nový balíček slev se prý zaplatí z peněz, jež železnice získají po zvýšení zájmu lidí o cestování vlaky. Vláda nadto odsouhlasila plán, který umožnil lidem pravidelně dojíždět za prací pouze za polovic, dosud byla sleva 30 procentní. Poloviční slevy platí od 1. února. Podle ZSSK jsou vhodné pro lidi, kteří cestují vlakem denně či obden. Měsíční či týdenní lístky využívá kolem 11 procent ze zhruba 45 mil. lidí, které státní železnice ročně přepraví. Vláda počítá s tím, že poloviční slevy tento zájem ještě výrazně zvýší.
Tomu říkám jednoduchý a sociálně potřebný způsob podpory železnice. Novinku chválí i někteří kritici dosavadního Ficova železničního balíčku. Zavedení větších slev pro pravidelné cestující je správný nástroj k zatraktivnění železnice. Celkový účet za Ficovy slevy stále není jasný. Vláda vloni na podzim odhadla náklady na minimálně 13 mil. eur ročně. Údaj přitom nezohledňuje výpadky tržeb ani náklady na nové zaměstnance. Ministerstvo dopravy však trvá na původních odhadech.
Nad oněmi kroky Ficova levicového kabinetu nelze jinak než si povzdechnout. Řešení, jež není nikterak složité, pomůže finančně mnoha lidem. Domnívám se, že česká vláda, pasující se do spektra středo-levicového, by si měla od bratrů Slováků vzít příklad. Anebo že by naše vláda stále brala železnici za popelku, kterou porazí stále sílící lobby dopravců v silniční dopravě? Stát by měl mít enormní zájem o prosazování dopravy na železnici, nejen kvůli její ekologičnosti, ale též proto, že je majitelem ČD a.s.. A právě ze dvou zmíněných důvodů je železniční doprava prioritou KSČM. V rámci dopravní obslužnosti by měla být dopravou klíčovou. To by mělo platit i v jednotlivých integrovaných dopravních systémech v krajích, kde by měla být páteřní právě doprava železniční. Slovenský příklad nám ukazuje, že cesta zde je. A není nikterak složitá!