“Kampaň je lobbistickým nástrojem masné lobby za veřejné peníze. Její obsah je přitom zavádějící jak v oblasti zdraví, tak dopadu na životní prostředí - zejména tím, o čem kampaň mlčí,” uvedl Michal Berg, spolupředseda Zelených. Zelení vyzvali ministra Nekulu, aby jeho úřad podobné dezinformační kampaně v budoucnu nefinancoval.
Kampaň zeru-maso.cz je problematická z více pohledů. Prvním z nich je samotný účel vynaložených peněz. “Kampaň stála přes 4 miliony ze státního rozpočtu a podle údajů ze smlouvy je jejím explicitním cílem udržet stavy hospodářských zvířat. Podle nás není rolí státu takto vycházet vstříc jedné lobbistické skupině,” komentuje kampaň Michal Berg.
Dalším problémem kampaně je její zavádějící, až dezinformační obsah. “Kampaň se nepříjemným tématům spojeným s chovem hospodářských zvířat a dopadů konzumace masa na lidské zdraví a na životní prostředí úplně vyhýbá. Tím se podle nás diskredituje. Například útočí na sóju pro výrobu náhražek masa, ale o tom, že se k nám ročně dovezou z druhého konce světa tisíce tun sóji pro výkrm hospodářských zvířat, úplně mlčí,” upřesňuje Michal Berg.
Podle něj v kampani také úplně chybí informace o vlivu hospodářských zvířat na emise skleníkových plynů, informace o welfare zvířat nebo zdravotních rizicích konzumace masa, zejména průmyslově zpracovaného.
Jako Zelení souhlasíme s tezí, že průmyslově zpracované potraviny nejsou nejlepší cesta. “To ale platí i o těch které obsahují maso. O těch ale web mlčí,” komentuje Michal Berg.
Dobrovolné omezování konzumace masa je trend, na který přistupuje stále více lidí. “Jako Zelení nepovažujeme za vhodné nikomu konzumaci masa zakazovat. Co ale považujeme za opravdu důležité je poskytování všech informací o dopadu jakékoli stravy na zdraví a životní prostředí tak, aby se lidé mohli odpovědně rozhodnout,” uvedl Michal Berg. “Pokud by veřejně financované kampaně směřovaly tímto směrem, měly by smysl. Pokud ale obsahují zavádějící informace nebo jsou jednostrannou lobby, jsou spíše ostudou,” dodal.
Text otevřeného dopisu: