Pražská ODS v pondělí představení svého programu doprovodila slovy o tom, že jako jediná má vizi, kam dále Prahu směrovat. Je velmi zajímavé toto slyšet od strany, která v Praze vládne nepřetržitě, dá se říct již odnepaměti, a troufnu si dokonce prohlásit, že dosud ukazovala spíše obrácený trend. Ani ve strategickém plánu, který pod vedením ODS vznikal a po nějaké době byl přepracován (mj. zejména proto, aby se do něj umístila teze o Praze olympijské), žádné konkrétní další směrování metropole nenabízí. Popisuje však stejně jako předložený plán spoustu opatření, která v různých oblastech opravují to a umožňují toto. Vizí bych to však nenazval. Proč?
Vize by se měla týkat celého města (hlavní či stěžejní cíl) a vše ostatní by jí mělo být podřízeno – namátkou lze například další směrování postavit na turistickém ruchu a k tomu zacílit na kvalitní infrastrukturu, ubytovací a restaurační služby, absolutní vymýcení problémů s taxikáři na Ruzyni atd. Definovat však vizi dalšího rozvoje Prahy na turistickém ruchu by bylo pochybné a pro potenciál Prahy přímo nedůstojné. Praha má totiž na víc.
V rámci republiky probíhá již poměrně dlouho diskuze o tom, zda dále vést Českou republiku mezi tzv. montovny nebo mozkovny. Tedy mezi státy, které ke své prosperitě využívají levné pracovní síly, nebo mezi státy využívající produktů lidské činnosti s vysokou přidanou hodnotou, založenou na nejmodernějších technologiích a špičkových světových centrech výzkumu. Naše hlavní město, ve kterém vzniká 25 % HDP České republiky, děje se čtvrtina všech investic a v rámci EU přesahuje 160 % průměru HDP na hlavu, montovnou být ani nemůže. Naopak musí být republikovým tahounem, premiantem a musí nejen motivovat nadnárodní firmy, aby zde založily svou regionální pobočku. Naším cílem by mělo být nastartování a propojení vědy a výzkumu. Například v Praze studuje vysokou školu přes 130 000 studentů a 2 univerzity jsou mezi 500 nejlepšími na světě. Potřebujeme, aby v Praze vznikaly české nadnárodní firmy. Tento regionální rozvoj nemůže být Praze vtisknut žádnou zahraniční investicí, tento musí nastat zevnitř, tak jako ve všech dnes úspěšných regionech na světě.
K tomu je však potřeba spousta podpůrné infrastruktury. Mimo maximální podporu vědecko-technologických parků, inovačních center, zakládání a rozvoj tzv. klastrů (propojení společnosti a podnikatelů s institucemi, zejména s univerzitami) je třeba nejlepší světové mozky přesvědčit o tom, že v Praze stojí za to žít a vychovávat děti. Praha má k tomu nejlepší příležitosti – obrovské množství divadel, koncertů, klubů a dalších kulturních zařízení, turistické atrakce, své historické centrum, kam můžete chodit každý den a stejně se Vám neokouká, ani po několika letech. A vždy Vás překvapí nějakým svým detailem, který jste předtím nevěděli a nezahlédli. Praha jako evropské středisko kultury tedy také může být tím cílem. Ostatně k tomu má již 20 let nakročeno. Pořád však jaksi stejně.
Bohužel kvalita životního prostředí těmto kulturou stanoveným vysokým standardům vůbec neodpovídá, stejně tak doprava. Je krásné číst, že pražská MHD je čtvrtá nejlepší mezi evropskými metropolemi. Dokud ovšem při podrobnějším zkoumání nepřijdeme na to, že systém hodnocení byl nastaven tak, že na onom vynikajícím 4. místě jsme díky „levnosti“. Jinými slovy, nikoli díky kvalitě. Vysoké množství kapesních krádeží a hlavně někdy opravdu nesnesitelné lidské pižmo o kvalitě naší veřejné hromadné dopravy vypovídá lépe než provedené průzkumy.
Není možné lidem brát možnost stát v zácpách ve svém autě, je však třeba jim nabídnout důstojnou alternativu. Například v podobě kolejové dopravy s využitím příměstských vlaků, přesně jak teď zjistili obyvatelé Řep, když neměli jinou možnost cestování do centra poté, co byla z důvodu oprav omezena běžná doprava. Nikoli rušit vlaková nádraží, přesně naopak je třeba další zprovoznit (např. zastávku Vyšehrad). Neexistuje bohužel možnost jak zamezit individuální automobilové dopravě v případě, že je rychlejší než veřejná. Ani zpoplatnění vjezdu není lékem, je pouze daní, a v této podobě pouze segreguje obyvatelstvo do tříd. A ne nadarmo popisují všechny odborné publikace, že každá nová silnice má tendenci dopravu přitahovat (tzv. jev dopravní indukce). Jedním dechem však dodávají, že páteřní systém dopravy musí být funkční – v případě Prahy tedy oba okruhy (Pražský a Městský) a systém sběrných radiál.
Bez vize jsou však toto všechno pouze opravy a předělávky věcí tak, aby to vypadalo jako změna. TOP09 v Praze si toto uvědomuje. Právě proto již v prvních měsících svého fungování TOP09 v Praze sestavila odborné skupiny, jejichž členy byli i odborníci mimo politické strany, osobnosti z univerzit, veřejné i soukromé sféry. Právě proto jsme připraveni Prahu vést lépe než dosavadní politická reprezentace. My tu vizi totiž máme a lepší, než si myslíte. A to se do zastupitelstva teprve chystáme!
Tomáš Hudeček
kandidát do Zastupitelstva hlavního města Prahy