„Všichni víme, že strojní i automobilový průmysl má v našem městě bohatou historii. Stačí připomenout, že letos uplynulo úctyhodných 111 let od výroby prvního automobilu v Liberci. Technické muzeum nám zkrátka ukazuje, čím je Liberec proslulý. U starších návštěvníků probouzí exponáty nostalgii, zatímco u dětí a mládeže vzbuzují zájem o techniku a technické obory. Práce s mládeží, která se naplno rozjede spolu s chystanou Dílenskou akademií pro školy, je ostatně jedním ze strategických cílů Technického muzea a mohu slíbit, že město bude tento vítaný projekt ze všech sil podporovat,“ řekl primátor Tibor Batthyány, který po slavnostním otevření přivítal izraelského velvyslance a hosty z Izraele na liberecké radnici, kde se zapsali do kroniky města.
Podporu projektu vyjadřuje i náměstek primátora Tomáš Kysela. Ten ocenil snahu představitelů Technického muzea o znovuzrození areálu LVT a postupné budování jedinečného zábavně-naučného komplexu. „Muzeum se dnes rozrůstá o další výstavní pavilon a o další unikátní expozice. Začátky nových projektů nikdy nejsou jednoduché a k dokonalosti bude potřeba ještě spousta práce, ale věřím, že týmu ředitele Jiřího Němečka se to opět podaří a že nové expozice budou stejně úspěšné jako ta stávající,“ doplnil primátor.
Návštěvníci najdou novou expozici v pavilonu B. Ten musel projít nejnutnější obnovou. Prokouklo i okolí celého pavilonu. Veřejnosti bude zpřístupněn od soboty 9. září, kdy zároveň dojde v 11.00 hodin ke slavnostnímu předání parní lokomotivy. Uvnitř pavilonu si mohou návštěvníci prohlédnout historické textilní a obráběcí stroje, například první programovatelný tkalcovský stav, děrovačku děrných štítků nebo letoun BAK-01, který v roce 1948 vytvořil světový rychlostní rekord (252 km/h).
Výstava The Wingmenpředstavuje devět mužů židovského původu, kteří z někdejšího Československa ke konci čtyřicátých let odešli na pomoc Izraeli a přispěli tak k uhájení jeho existence. Jedním z nich je i dnes dvaadevadesátiletý Avraham Harshalom, přeživší z Osvětimi, veterán a absolvent výcvikového kurzu pro Izrael na Vojenské odborné škole leteckých mechaniků v Liberci. Škola fungovala na zdejším letišti mezi lety 1945 a 1949. Výcvik tehdy absolvovalo sedm desítek příslušníků židovské vojenské organizace Hagana.
V tomto období se totiž Československo stalo nejen hlavním dodavatelem zbraní nejprve pro sionistické hnutí v Palestině a po vyhlášení nezávislého státu v květnu 1948 také pro Stát Izrael, ale zároveň poskytlo výcvik izraelské armádě. Českoslovenští specialisté cvičili mimo jiné i v Liberci ve vojenských kurzech piloty, letecké mechaniky, pozemní personál, tankové posádky a výsadkáře. Většinou se kurzů účastnili židovští dobrovolníci, mnozí z nich přeživší holocaustu, kteří chtěli pomoci Izraeli vyhrát v jeho válce za nezávislost.
Mnoho československých Židů, kteří prošli těmito kurzy a odešli do Izraele, se zpět do Československa nevrátilo. Po komunistickém převratu v únoru 1948 neměli již tito lidé zájem vrátit se do svých původních domovů. Československo v nich ztratilo specialisty s talentem a potenciálem. Ve své nové vlasti byli ve svých profesích velmi úspěšní a přispěli k posílení bezpečnosti Izraele a k rozvoji ekonomiky a vědy.