Fiskální a daňová neschopnost vlády se naplno projevuje tím, že stát vybírá méně peněz na daních ve všech sférách. To znamená miliardové ztráty pro státní kasu. Další propad můžou způsobit dopravci, kteří u tuzemských pump budou tankovat ještě méně než letos. Ministerstvo se opět nevěnuje podstatě problému – vysoké sazbě DPH, ale řeší daňové úniky zavedením koncese.
Argumenty Věcí veřejných podpořilo několik nezávislých expertů. Podle jejich názoru potřebuje český rozpočet k návratu do zelených čísel snížení spotřební daně na naftu alespoň o 1,8 korun. „Náš pozměňovací návrh na snížení spotřební daně na naftu o 2,5 koruny leží v Poslanecké sněmovně několik měsíců a opakovaně pro něj hledáme podporu,“ navrhuje řešení poslanec Michal Babák.
V roce 2009 tankovalo u Českých pump více než padesát procent kamionů, to znamenalo, vyšší příjem do rozpočtu. Ministerstvo financí počítalo, že po zvýšení spotřební daně vybere ještě více. „Opět zafungovala Lafferova křivka. Daně jsou tak vysoké, že výnos z jejich výběru klesá. V okolních zemích je nafta výrazněni levnější, proto směřuje spotřeba tam,“ pokračuje Babák.
Moderní kamiony jsou schopny na jednu nádrž ujet tisíce kilometrů, z toho vyplývá možnost vyhnout se tankování drahých pohonných hmot. Alarmujícím faktem je, že i lidé z příhraničních oblastí preferují tankování například v Polsku. „České republice, která patří mezi tranzitní země, zůstanou pouze zničené silnice z přetížených kamionů, bez finančních rezerv na opravy,“ uzavírá poslanec a ekonomický expert Michal Babák.