Předchozí garnitury vládnoucí hlavnímu městu slibovaly občanům chytrou čipovou kartu Opencard, která ve shodě se svým názvem měla znamenat doslova otevření nových možností komunikace mezi městem a jeho obyvateli a návštěvníky, ale především jejich příjemnější a jednodušší přístup ke službám města. Jak situace s projektem zatím vypadá dnes, víme všichni, nehledě na případné soudní dohry.
Mocenská skupina kolem dosavadního primátora se přes toto fatální fiasko a řadu dalších selhání s ohromným dopadem na hlavní město přesto pouští do dalších kaskadérských kousků. Magistrát totiž zahájil kroky koketující s možností využití Plzeňské karty jako případné náhrady za Opencard. Hnutí Pro Prahu je přesvědčeno, že hlavní město potřebuje v oblasti zavedení funkční městské karty v pravém slova smyslu otevřené, současně však dlouhodobé a koncepční řešení, jehož příprava si ovšem žádá svůj čas.
Dlouhodobé opomíjení a podceňování této sledované a nákladné agendy tak dostalo pod tlak vedení Magistrátu natolik, že se uchyluje ke krokům, které jsou velmi nestandardní a především protiprávní. Nezbývá, než konstatovat, že jsme svědky jeho naprosté neschopnosti tento problém jakkoli řešit. Kroky vedoucí k využití Plzeňské karty provádí Magistrát jakožto veřejný zadavatel v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách, s pravidly o poskytování veřejné podpory i s dobrými mravy. Občané už zažili i jeho skandální úvahu o eventuálním návratu k papírovým kupónům, nyní je na pořadu Plzeňská karta.
Plzeňská karta (Plzeňské městské dopravní podniky - PMDP)
Ošidnost systému Plzeňské městské karty, k němuž se vedení Magistrátu vzhlíží, lze heslovitě shrnout minimálně takto:
-
existuje podezření z nedovolené podpory při nabídce Plzeňské
karty Praze (byla podána stížnost u
Evropské komise),
- autorem a vlastníkem systému je společnost
Mikroelektronika, nikoliv PMDP či město Plzeň,
- jde o jeden z nejhůře zabezpečených systémů v republice
(ohrožení osobních dat i financí) : údajně nové technické řešení inzerované
PMDP není nikde v reálném provozu ověřeno či nasazeno (vše je pouze ve fázi úvah),
- pro fungování je nutné provést velmi náročné změny
akceptační sítě (validátory, čtečky – hw/sw),
- proklamovaná schopnost využívat 87 bankomatů v plzeňském
kraji pro nabíjení elektronické peněženky pro hlavní město Prahu není reálná,
protože je vázáno na Českou spořitelnu. Praha by musela případného
provozovatele takové služby vybrat v zadávacím
řízení,
- trvá pochybnost o způsobilosti převést majetková práva k
řešení na Prahu (závislost na dodavateli i subdodavateli :
Mikroelektronika/Telmax a další),
- osobní údaje uživatelů mohou využívat PMDP (i
subdodavatelé),
- převod systému OC na PMDP zcela právně není dobře možný,
- systém nereflektuje žádné mezinárodní standardy a know-how.
Tím ovšem výčet důvodů proti Plzeňské kartě ještě zdaleka nekončí. I kdyby u této karty proběhlo vylepšení na vyšší standard (DESFire), tak by to v brzké budoucnosti znamenalo další projekt, který chystá Magistrát zadávat opět bez výběrového řízení. V Plzni zatím nedošlo k úspěšnému přechodu na tento systém, navíc má již více než rok zpoždění. Zkrátka, Praha by se převzetím Plzeňské karty opětovně dala všanc třetí straně a vzdala se tak kontroly nad klíčovým systémem. To je pro nás zcela nepřijatelné.
Místo Plzeňské karty v Praze raději MHD zdarma
Argumentů proti zavedení Plzeňské karty je však více. Stávající řešení Plzeňské karty je technicky překonané, bezpečnost tohoto standardu je nedostatečná, klíče byly prolomeny již v roce 2007. Katastrofální úroveň zabezpečení dokazují i odborné studie.
Proto hnutí Pro Prahu zastává tento názor, který hodlá prosazovat:
Jak jsme již dříve proklamovali, efektivním řízením městských organizací se může ušetřit až 7 mld. Kč. Nové vedení města nemůže po volbách chtít po občanech další peníze na výběrové řízení na zcela nový kartový systém; jeho úkolem bude najít v úsporách dostatečný objem peněz, například v ovládaných firmách.
Město to občanům dluží, Praha by měla připravit koncepci takové městské karty, která bude založená na otevřených standardech, bude připravená podchytit nastupující trendy, ať už jde o bezkontaktní platební karty, NFC v mobilních telefonech nebo jiné progresivní, pro uživatele přijatelné technologie. A na bázi takovéhoto otevřeného standardu nechť je vybrán renomovaný a zkušený provozovatel systému, který ale bude zcela pod veřejnou kontrolou a nedostane město po pár letech do stejné situace, ve které se nachází dnes.
A do té doby nabídněme Pražanům jednoduché řešení, třeba i přechodně městskou hromadnou dopravu zdarma (třeba po dobu 1 až 1,5 roku), pokud jednání s provozovatelem Opencard ztroskotají a bude-li to nutné pro vytvoření prostoru pro dobré, koncepční a dlouhodobé řešení.