Prosazujeme tvrzení, že městské firmy bez cizí účasti by měly zajišťovat výhradně ten typ služeb, kde je podíl soukromého subjektu nežádoucí (liniová vedení, kdy jde o základní infrastrukturu, anebo strategické služby města). Město by mělo být regulátorem v oblastech, kde to samotný trh není schopen ochránit a kde to není pro město prospěšné. V jiných případech se má ponechat volné tržní prostředí. Městské služby v silně tržním prostředí by měly zajišťovat primárně soukromé subjekty, městské firmy mohou soutěžit, pokud jsou konkurenceschopné (viz údržba zeleně)
Příkladem, kdy má být město aktivní, je problematiku kalů a jejich svoz nebo otázky ohledně spalovny odpadů. Ostatní společnosti by podle míry strategického významu měly mít v nepřímé úměře odpovídající podíl soukromého kapitálu a managementu.
Žádoucí je synergie městských firem v provozu i obchodě
Městské firmy musejí hledat synergie, tzn. jak se říká: „1+1 je více než 2“. Myslíme tím synergie provozní i obchodní, neboť by pak došlo jednak k větší efektivitě a systematičnosti práce i úspoře nákladů (např. při nákupu zboží a služeb - spolupráce Pražské služby a Lesy Praha, odvoz odpadů Pražskými službami od DPP apod.).
Klasickým příkladem snahy najít synergií provozní je řešení liniových vedení: naší vizí je, že by Praha měla vlastnit liniová vedení, nikoli však samotné organizace, pokud nejde o monopolní postavení (např. v oblasti zdrojů vody).
Syndikované investiční akce ve střednědobých plánech by měly eliminovat stavy, kdy se jednotlivé firmy nezkoordinují své práce a znehodnotí výsledky předchozího subjektu.
Městské firmy by se měly chovat tržně a hledat úspory ve společném postupu a přístupu. Měly by se hledat společné jmenovatele, kde je možné si vzájemně pomoci a tím uspořit finanční prostředky. Taktéž by měly městské společnosti samy hledat další možnosti úspor, např. při hromadném nákupu zboží a služeb.
Prosadíme nové pojetí výkonu akcionářských práv, resp. práv zřizovatele
Trváme na tom, aby v představenstvech a dozorčích radách seděli zástupci akademické obce, lidé z profesních sdružení pro daný obor, občanských iniciativ a dále delegáti znovu ustaveného Sněmu starostů městských částí apod.
V současné době se kombinují dva modely, někde řídí firmu dozorčí rady, jinde představenstva: dozorčí rady jsou politické skoro všude. Reálná praxe vypadá tak, že předseda je politicky dosazený a zbytek je tvořen tzv. odborníky, ale skutečnost je taková, že i tito odborníci, pokud jimi vůbec jsou, jsou politicky provázaní. Obdobná situace je i u představenstev.
Ideální model patrně neexistuje. Určitý politický vliv bude ve firmách vždy a je nutný – jde o výkon práv akcionáře.
Je třeba přestat posílat do městských firem jako trafiku za odměnu vysloužilé nebo nekompetentní (nebo obojí) chlebíčkáře, ale politiky, kteří musí být schopni provádět efektivní kontrolu a výkon práv akcionáře
Pro nás je pak nejpřijatelnější ten model, který si bere za vzor základní manažerské přístupy z privátního sektoru.
Nezapomeňme na kontrolu
Příslušní radní a výbory zastupitelstva musí fungovat jako kontrolní orgány na základě pravidelného reportování výsledků z městských firem.
Jsme si vědomi, že pravidelná kontrola a reporty jsou nákladné na ICT a také pro radní náročné časově. Radní by proto měli mít někoho k ruce, který bude za věc zodpovědný a bude radnímu připravovat/ zpracovávat a předávat výstupy.
Controlling má být transparentní - výstupy musí být pravidelné, k dispozici nejen radě, ale i zastupitelstvu, veřejnosti. Dále nebude přípustné, aby např. na oficiálních stránkách Dopravního podniku nebyla ani zmínka o jeho investičním plánu a záměrech.
Chceme prosadit novou koncepci majetkových účastí města
Praha má schválený rozpočtový výhled do r. 2019, takže předpokládáme, že jakousi strategii městských firem, navázanou na tento plán, má.
U městských firem chceme, aby výnosy byly uplatňovány ve vztahu k majetku (z trvale vlastněného majetku vypočítávat zisky).
Po ustavení nového zastupitelstva hlavního města vzešlého z nastávajících voleb počítáme se zpracováním aktuální koncepce a strategie městských firem, tzn. i každé jednotlivě včetně zásada akviziční činnosti, prodeje akcií či podílů atd.