V krajích se navýšení počtu příslušníků bude týkat Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu, boje proti terorismu, drogám a podpory analytických útvarů a zásahových jednotek. Uvažuje se o posílení letecké služby a dopravní policie. O 500 příslušníků by měly být posíleny obě ochranné služby (ústavních činitelů i prezidenta republiky). Jako nezbytné se jeví posílení pracoviště pro kybernetickou bezpečnost, a to alespoň o 10 specialistů.
Bude vytvořen tým, za účasti krajských ředitelů, za účelem vypracování analýzy současného stavu. Krajská ředitelství jsou samostatně hospodařícími jednotkami, analýza by měla odpovědět na otázku, zda by nebyl vhodný návrat k jedné organizační složce státu.
KSČM k tomuto zaujímá následující stanovisko. Po nepovedené reformě policie, která proběhla za vedení bývalého ministra vnitra Langera, nebyla přijata žádná účinná opatření, která by na základě analýzy vedla k nápravě stavu. Současné vedení policie se tak musí navzdory snaze tento stav zlepšit potýkat s odchodem zkušených policistů z výkonu služby a také s nestabilní strukturou policie.
Myslím tím zrušení okresních ředitelství a zřízení územních odborů, rušení některých obvodních oddělení, odchod zkušených velitelů (nucený odchod krajských ředitelů, okresních ředitelů v roce 2007). Dále došlo na základě reformy policie ke ztížení systému vzájemné spolupráce v rámci útvarů policie i mezi nimi. Vznikem organizačních složek státu se velmi ztížila jejich vzájemná spolupráce.
Nedodržují se také stanovené priority policie. Například: horečně prováděl nábor nových policistů, zkrátila se základní odborná příprava s odůvodněním, že je nezbytné urychleně obnovit bezpečnostní sbor. To vše bez ohledu na stav vnitřní bezpečnostní situace ve státě.
Tím, že odešli zkušení policisté do civilu, však nemá kdo předávat praktické zkušenosti mladším kolegům. Přijatá policejní reforma tak přinesla rizika dopadů na veřejnost. Občan se ne vždy dovolá služby Policie ČR, kterou si platí v podobě daní. Snižování počtu obsazení policistů ve službě na obvodních odděleních má mnohdy za následek zhoršení možnosti fyzicky ohlásit případ.
Rušením některých obvodních oddělení a zaváděním služeben se ztížila možnost ohlásit případ. Tím dochází k prodloužení doby dojezdu na místo činu. Je nedostatek prostředků na provoz Policie ČR. Chybí prostředky na nové technologie. Toto jsou pouze některé dopady přijaté reformy policie, která byla schválena přes nesouhlas tehdejších poslanců za KSČM.
KSČM již dříve zastávala názor, že je nezbytné provést analýzu, která by se zabývala obsazením či typizací základních organizačních článků služby pořádkové policie a ve spolupráci s krajskými řediteli měla být vyhodnocena funkčnost krajských policejních ředitelství jako samostatných organizačních složek státu. V případě neefektivního fungování by bylo vhodné provést zřízení jedné organizační složky státu či úpravu současného systému.
Za závažný nedostatek považujeme, že se dílčí opatření prováděla vždy až po vzniku mimořádné události.