Profil nemá ani hejtman, ani jihlavský primátor. "Uvažuji letos o zřízení své prezentace na Facebooku, ale chci na ni mít víc času, abych ji mohl naplnit hodnotným obsahem, a ne jen neplodným plkáním," říká bývalý hejtman Miloš Vystrčil (ODS) s tím, že svou prezentaci hodlá využít i při kampani do senátních voleb.
Naopak přeborníkem mezi vysočinskými politiky ve facebookové komunikaci je krajský radní pro životní prostředí a informatiku Zdeněk Ryšavý (ČSSD). Počtem svých příznivců (1427) poráží mj. i rychlobruslařku Martinu Sáblíkovou (242 přátel) - mezi svými přáteli má i Jiřího Paroubka, Andreu Verešovou nebo Anetu Langerovou (druhá strana musí s nabídkou přátelství souhlasit).
Z profilu radního Ryšavého lze vyčíst nejen jeho články či politické názory, ale i to, že po Vánocích si dal k obědu jen polévku a salát, aby zhubl, že sleduje Mauglího, že si dal vychlazené pivo či panák slivovičky, když počet příznivců překročil 1400 osob. Je vidět, s kým si vyměnil "přáníčka" nebo jaké weby doporučuje - mj. stránky podporující Bohuslava Sobotku za premiéra, skupiny Argema nebo protestujících proti modernizaci elektrárny Prunéřov.
Není to přece jen přílišná otevřenost a kolik času věnuje radní této formě prezentace? "Myslím si, že člověk samozřejmě musí znát hranici svého soukromí a nesmí Facebooku propadnout. Někdy stihnu jen ráno napsat pozdrav nebo někoho povzbudit, a někdy se navečer zdržím třeba hodinu. Je to pro mě možnost poznávat názory a způsob uvažování hlavně mladých lidí," vysvětluje přednosti Facebooku Zdeněk Ryšavý.
Ze stran jsou i vzhledem k věku svých voličů na Facebooku aktivní Zelení - krajský šéf Jiří Pykal má 120 přátel, náměstkyně Irena Wagnerová 55 přátel. Předseda lidovců Jan Kasal má 103 příznivců, šéf komunistů nemá svůj profil.
Někteří politici mají sice zřízený profil, ale nemají vyplněné žádné zápisy ani fotografie - to je případ třeba náměstka jihlavského primátora Radka Vovsíka (ODS), který na webu o sobě nevede žádné údaje a má pouze devět přátel.
Svoji stránku mohou mít ovšem i instituce. Oficiální stránku s tiskovými zprávami a propagací má kraj Vysočina. Mezi jeho 850 příznivci je i osoba označená David Rath. "Jenže ono je těžké určit, zda je to skutečný David Rath, protože už jsem viděl dva profily Davida Ratha, jeden z nich tedy určitě není pravý," vysvětluje další úskalí Facebooku Zdeněk Ryšavý, který stál u zrodu krajské prezentace. Na ni mohou přidávat materiály i anonymní uživatelé, ale zřizovatel má možnost smazat např. urážlivý materiál - to se zatím ale podle Ryšavého nestalo. "Hlavním cílem facebookového profilu je dostat informace o činnosti kraje k mladým a získat zpětnou vazbu od této významné skupiny obyvatel Vysočiny," uzavřel radní.
Město Jihlava svou oficiální stránku nemá, ale tři neoficiální už existují, přičemž jedna má dokonce v profilu znak města. Podle právničky magistrátu Věry Hromadové je jeho použití bez svolení radních v rozporu se zákonem. Sice s ním není spojena právní sankce, ale za přestupek lze udělit pokutu až 30 tisíc korun. Potíž je ale v tom, že zakladatelé stránky jsou téměř anonymní (anonymita je jedním z důvodů obliby Facebooku). "Pokud symboly nejsou hanobeny, pokusíme se zřizovatele profilu kontaktovat a navrhnout mu, ať buď symboly neužívá, nebo si je nechá schválit radou města," uvedl tiskový mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.
Vyšlo v Jihlavských listech, 29. 1. 2010