Návrh novely navazuje na iniciativu pardubického poslance Martina Kolovratníka z roku 2018, ve které došlo k zavedení například průlomové předběžné držby (tzv. mezitímního rozhodnutí). „Zjednodušeně řečeno v předchozí novele tohoto zákona jsme se zaměřili na majitele pozemků, kteří často blokovali přípravy staveb. Zavedli jsme proto spravedlivý mechanismus, který chrání majitele a zároveň neblokuje přípravy vybraných strategických staveb,“ říká předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník a dodává: „Pravidelně se scházím se státními investory a diskutujeme současné problémy zdržující přípravy staveb. Nezávisle na sobě jsme se shodli, že jedním z problémů je nečinnost úředníků. Zavádíme proto pevné lhůty, během kterých budou muset vydat své rozhodnutí nebo stanoviska. Upozorňuji, že se nejedná o „šibeniční termíny“. Chceme, aby úředníci měli dostatek času a svou práci vykonávali kvalitně. Myslím, že lhůta 30 dní, respektive 60 dní ve složitých případech je férová.“
Výstavbu dopravních staveb v Česku často komplikuje i složitá a roztříštěná legislativa v oblasti ochrany životního prostředí. „Výstavba dopravní infrastruktury zasahuje do mnoha oblastí. Je logické, že jednotlivé aspekty jsou upraveny v různých zákonech, které stanovují různé postupy, nároky nebo lhůty. Pokud bychom postupy ochrany životního prostředí sjednotili a zjednodušili, výrazně bychom zkrátili dobu příprav. Řešením je zavedení jednoho společného stanoviska, které bude nahrazovat všechna ostatní. Místo několika různých řízení poběží pouze jedno, ze kterého bude jeden výstup,“ vysvětluje pardubický poslanec Martin Kolovratník.
Pardubický kraj dlouhá léta čeká na dokončení dálnice D35, dálničních přivaděčů a obchvatů měst. „Předchozí novela tohoto zákona do určité míry způsobila revoluci. Majitelé pozemků zjistili, že spolupráce je v jejich zájmu. Navíc už v minulém volebním období jsem inicioval změny, které zavedly pevný řád ve výkupech. Majitelé tak již nemohou spoléhat na spekulaci v cenách pozemků, protože pravidla jsou jasná. Tyto změny odblokovaly a výrazně urychlily přípravu dopravních staveb v našem kraji. Jsem přesvědčený, že stejně úspěšní budeme i v případě projednávané novely zákona. V ideálním případě by novela mohla vstoupit v platnost v září tohoto roku,“ uzavírá pardubický poslanec Martin Kolovratník.