doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA

  • ANO 2011
  • Hlavní město Praha
  • místopředseda PS PČR
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,79. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

06.10.2020 13:05:00

Mezi Pardubicemi a Ústím nad Labem bude jezdit Arriva

Mezi Pardubicemi a Ústím nad Labem bude jezdit Arriva

Vlaky z Olomouce do Ostravy dále zajistí České dráhy

Ministerstvo dopravy se rozhodlo objednávat u Českých drah nadále vlaky na lince R27 Olomouc – Krnov – Ostrava. Na lince R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem bude od půlky prosince jezdit společnost ARRIVA vlaky, která podala výhodnější nabídku.

„Na základě porovnání nabídek a ověření ceny na trhu jsme se rozhodli u linky z Pardubic přes Liberec do Ústí nad Labem upřednostnit společnost Arriva. Ta nabídla na sedm let o 302 milionů výhodnější nabídku než České dráhy. Zároveň nám garantuje, že od půlky prosince obsluhu této trati zvládne s kvalitními vlaky a personálem. Na trati z Olomouce do Ostravy si České dráhy svou pozici obhájily. Na obou tratích bude od poloviny prosince možné používat také jednu jízdenku pro případné navazující spoje jiných dopravců,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček k výsledku tzv. „rozstřelu“ mezi dvěma uchazeči.

Společnost ARRIVA vlaky s.r.o. bude provozovat linku R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem za 176 milionů ročně, celková kompenzace v rámci sedmileté smlouvy tak bude činit 1,238 miliardy korun v současné cenové úrovni. U linky R27 Olomouc – Krnov – Ostrava budou pokračovat další dva roky České dráhy, kterým ministerstvo vyplatí celkovou kompenzaci ve výši 232 milionů korun v současné cenové úrovni.

Před každým uzavřením smlouvy o veřejných službách přímým zadáním musí ministerstvo dopravy z hlediska hospodárnosti posoudit všechny relevantní alternativy postupu. Pokud jsou případně doručeny alternativní nabídky jiných dopravců, kteří mají zájem provozovat dotovanou linku, musí takové nabídky porovnat s původně zamýšleným postupem z hlediska hospodárného vynakládání veřejných prostředků. Na linkách, kde ministerstvo dopravy nedostalo alternativní nabídku, bude jednat o přímém zadání s Českými drahami.

Uvolňování železničního trhu v ČR

K liberalizaci železniční dopravy zavazuje evropské právo, tzv. IV. železniční balíček, který stanovuje, že po roce 2023 se musí smlouvy i v oblasti železniční dopravy uzavírat na základě soutěží. Cílem ministerstva je železniční trh uvolňovat postupně. Zkušenosti s postupnou liberalizací železniční dopravy ukazují, že je výhodná nejen pro objednatele, tedy stát nebo kraje, i pro cestující. Díky novým smlouvám se ušetřilo přes 300 milionů korun. Soukromí dopravci tak doposud získali celkem sedm linek, České dráhy nadále zajištují drtivou většinu linek dálkové dopravy.

Přehled státem objednávaných linek (od prosince 2020)

Dopravce GW Train Regio
•        R25 Plzeň – Most

Dopravce RegioJet
•        R8 Brno – Bohumín

Dopravce ARRIVA vlaky
•        R21 Praha – Tanvald
•        R22 Kolín – Nový Bor
•        R24 Praha – Rakovník
•        R26 Praha – Písek – České Budějovice
•        R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem

Dopravce České dráhy
Zajišťuje na základě tzv. „velké“ smlouvy nadále dopravu na naprosté většině linek dálkové dopravy. Mimo to jsou s ním sjednány samostatné smlouvy na linkách: 
•        Ex2 Praha – Olomouc – Slovensko a R18 Praha – Luhačovice
•        R13 Brno – Břeclav - Olomouc
•        R27 Olomouc – Krnov – Ostrava
•         R29 Cheb – státní hranice směr Nürnberg


Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama