Bc. Lucie Šafránková

poslankyně, místopředsedkyně Výboru pro sociální politiku
  • SPD
  • Jihomoravský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,33. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

22.12.2020 14:13:13

Daňový balíček bude potřebovat vylepšení dle receptu SPD

Daňový balíček bude potřebovat vylepšení dle receptu SPD

Hnutí SPD dlouhodobě a systematicky podporuje snižování přímých daní, zejména daní z příjmu a daní z práce u fyzických osob, zaměstnanců a živnostníků.

 

Dokazujeme to opakovaně i konkrétními legislativními návrhy, zejména dvěma komplexními novelami, které jsem za hnutí SPD vypracovala a předložila v právě končícím roce.

Podpora pracujících občanů, rodin, seniorů a zdravotně postižených

Jednalo se jednak o návrh na výrazné zvýšení všech existujících daňových slev,
které setrvávají na stejné úrovni již neskutečných dvanáct let. Nejen slevy
na poplatníka, která byla obsažena ve velké daňové novele projednávané dnes v Poslanecké sněmovně, ale i slevy na manželku a manžela a na pracující invalidní důchodce, na držitele průkazů ZTP/P a na pracující studenty.

Považujeme to za nejspravedlivější nástroj, jak zvýšit disponibilní čisté příjmy pracujících občanů. A proto musí být co nejrychleji zvýšeny všechny tyto slevy, nikoli selektivně jen jedna z nich.

Druhou, a snad ještě důležitější, novelou, je v tomto směru náš návrh na citelné zvýšení daňového zvýhodnění na vyživované děti pro jejich pracující rodiče. Protože to je skutečný základ naší budoucí prosperity - ale i udržitelnosti
a stability našeho důchodového systému – a hlavně, je to jasný signál toho,
co považujeme za naprosté společenské priority: podporu rodin, dětí a poctivé práce.

Daňové zvýhodnění na děti je také tím nejefektivnějším prostředkem ke zvýšení reálných příjmů občanů, zejména těch s nižšími příjmy, protože umožňuje vznik
tzv. daňového bonusu – záporné daně z příjmu ve chvíli, kdy je daňové zvýhodnění vyšší než daňová povinnost, a kdy je tedy čistá mzda těchto občanů vyšší než jejich mzda hrubá.

Daňová sleva toto neumožňuje – ať bude sebevyšší, může vést maximálně k nulové daňové povinnosti a její zvýšení vždy znevýhodní občany s nižšími příjmy, kteří ji nebudou moci využít v plné výši a jejich čistá mzda vroste o nižší částku než u občanů s příjmy vyššími. Anebo, u těch s nejnižšími příjmy, nevzroste vůbec.

To je velmi nespravedlivé, opakovaně na to upozorňuji a volám po změně.
Jde v podstatě o diskriminaci jedné skupiny občanů pouze na základě výše jejich pracovního příjmu. S tím se v hnutí SPD nejsme ochotni smířit, a budeme bojovat o změnu tohoto stavu.

Co je ještě špatně

Daňový balíček, který byl dnes ve Sněmovně projednáván, má i jiné mezery
a nedostatky, které bude třeba v zájmu našich pracujících občanů co nejrychleji odstranit.

Jde například o návrh, jinak jistě chvályhodný,  na zrušení hranici roční výše daňového bonusu  - tedy   maximální souhrnné roční částky, která může být daňovému poplatníkovi vyplacena právě na tzv. daňových bonusech. Dosud byla její výše 60 300 Kč. Ovšem v zákoně současně dále zůstává nastavení měsíčního omezení výše daňového bonusu, a to na úrovni 5 025 Kč. Jde tedy opět o nastolení nepraktického a diskriminačního stavu v přístupu k možnosti využití daňového bonusu spojeného s daňovým zvýhodněním na vyživované děti.


Pro zaměstnance, kteří nárokují výplatu daňového bonusu v měsíčním cyklu, spolu s vyúčtováním jejich výplaty, totiž nepřináší zrušení ročního stropu
pro daňový bonus žádnou výhodu ani využitelnost. Protože díky ponechání nastavení měsíčního stropu pro tento bonus v zákoně mohou nadále na daňových bonusech vyčerpat pouze maximálně oněch 60 300 Kč ročně (12 krát 5 025 Kč). A to i v těch případech, kdy je jejich faktický nárok na měsíční daňový bonus vyšší než 5 025 Kč.

Zrušení ročního stropu pro výši uplatnitelného  daňového bonusu by tak bylo využitelné en bloc de facto pouze pro některé živnostníky a nikoli již pro mnohé zaměstnance. Proto je bezpodmínečně nutné ze zákona co nejdříve vypustit
i nastavení měsíčního stropu pro nárok na uplatnění daňového bonusu.


První pomoc pracujícím s nejnižšími příjmy!


V zákoně dále zůstává nespravedlivé ustanovení podmiňující nárok na přístup k využití daňového bonusu minimálním ročním příjmem ve výši šestinásobku minimální mzdy. Jde opět o nedůvodnou diskriminaci, která směřuje proti nízkopříjmovým občanům, zejména proti matkám-samoživitelkám pracujícím na částečné úvazky z důvodu péče o děti.

A totéž platí i v případě podmínky minimálního měsíčního příjmu pro přístup k výplatě daňového bonusu, která je nastavena na úrovni poloviny aktuální výše  minimální mzdy. Proč nemá právo na toto daňové zvýhodnění a snížení daní pracující člověk s příjmem do 7 600 korun měsíčně, když právě on by jej měl mít jako první?!!!

Všechny popsané chyby a vady návrhu poškozují občany s nejnižšími pracovními příjmy, zejména pak zaměstnance. Všechny lze oprávněně považovat za velmi vážné. A je nutné je při nejbližší možné příležitosti legislativně napravit.

Příslušné návrhy mám již zcela připraveny.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama