Ing. Antonín Seďa

  • SOCDEM
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,08. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

19.04.2012 11:20:00

Strasti naší vlasti

Strasti naší vlasti

Naše země se dlouhodobě potýká s několika základními problémy, které, pokud nejsou řešeny či alespoň omezovány, nabalují na sebe problémy další. Proto je důležité alespoň se snažit pojmenovat tyto problémy a zejména ukázat na možná řešení.

Podle průzkumů veřejného mínění je podpora současné vlády na bodě mrazu. A také míra důvěryhodnosti v politiky a v politické strany je velmi mizivá. Nedávné, ale obávám se, že ne poslední skandály, tuto nedůvěru v současný politický systém ještě utužily. Je kardinální otázkou, jakým směrem se hodlá naše země ubírat, zda půjdeme cestou rozvoje demokracie a občanské společnosti, anebo se budeme utápět v politických skandálech a půjdeme cestou autoritářské a „řízené“ demokracie. Obavou je i nástup populistů z krajní pravice.

Naše země se dlouhodobě potýká s několika základními problémy, které, pokud nejsou řešeny či alespoň omezovány, nabalují na sebe problémy další. Proto je důležité alespoň se snažit pojmenovat tyto problémy a zejména ukázat na možná řešení.

Snad největším problémem, který vnímá veřejnost je vysoká míra korupce a nekompetentnost řady politiků. Je to způsobeno obrovským vlivem různých lobbistů a byznysu na politická rozhodování. Nejen na té nejvyšší úrovni, ale i na krajích a větších městech. Ano korupci nelze úplně vyhladit, ale je možné ji výrazně omezit. K tomu je třeba nejen politické vůle, ale i podpory široké veřejnosti, která musí každodenně a rozhodně dávat najevo, že ji tolerovat nebude. Ani u politiků, ani v podnikání, ani ve státní či veřejné sféře.

Nejen nekompetentnost, nedostatek životních zkušeností či slabá morálka politiků a jejich chamtivost je příčinou. Osobně jsem přesvědčen, že jednou z příčin je slabý zájem občanů o věci veřejné a nízká míra kontroly politiků a politických rozhodnutích na všech úrovních.

Rozhodně by pomohla úprava trestního zákoníku v souvislosti s účinnou lítostí při úplatkářství, přijetí zákona o úřednících, větší kompetence a hlavně nezávislost orgánů činných v trestním řízení. A zejména vyšší aktivita celé občanské společnosti ve vztahu k rozhodování s nakládáním s veřejnými prostředky.

 Dalším problémem je strach ve společnosti. Tento novodobý strach je dán mezi občany nejen ze ztráty zaměstnání a velkého vlivu podnikatelů na společenský život a politická rozhodování, ale i nadměrná politizace státní a veřejné správy. Jsou města, kde pouze ta správná stranická příslušnost otevírá cestu k dobře placenému postu ve veřejné správě.Je to také strach  pramenící z obrovské nedůvěry v českou justici a orgány činné v trestním řízení. Nejde pouze o jejich nezávislost, ale i transparentnost, rychlost rozhodování a hlavně předvídatelnost. Proto se velká většina lidí domnívá, že současný systém je nespravedlivý.

A opětovná řešení existují v omezení politického vlivu na státní a veřejné úřady a instituce. Důležité je také dokončit reformu veřejné správy, a to po důkladné analýze její funkčnosti s cílem odbourání rozhodovacích duplicit. A také společenské obnovení Masarykova motta: Nebát se a nekrást. A to prosím na všech úrovních české společnosti.

Třetím problémem je vysoká nezaměstnanost a špatný demografický vývoj ve společnosti, zejména snižování podílu aktivních zaměstnanců, nízká porodnost a narůstající počet seniorů. Zde opravdu nepomohou účetní škrty současné vlády,omezování sociálního státu či snižování mezilidské a mezigenerační solidarity. Řešením je aktivní politika zaměstnanosti, zejména pro mladé spoluobčany a lidi v předdůchodovém věku, podpora úplných rodin s dětmi, podpora sociální péče a služeb, rozšíření práce z domova, podpora vzdělanosti, vědy a výzkumu či zavádění vysoce konkurenceschopných technologií. Je nutno změnit rozpočtové určení daní ve prospěch zanedbaných a méně ekonomicky prosperujících regionů, nastavit efektivní a jasná pravidla pro čerpání financí z evropských zdrojů a prosadit aktivní podporu exportu. A k tomu je třeba zefektivnit kontrolní funkce a  zvýšit možnosti všech kontrolních orgánů.

Problémem, který ohrožuje budoucnost naší společnosti je i neschopnost vlády vybírat daně. Teď ani tak nehovořím o záměrném podřezání příjmové stránky státního rozpočtu, ale o daňových únicích, šedé ekonomice, nespravedlivém výběru daní a malé efektivitě výběru daní. Problematická je i kontrola kvality dováženého zboží a vyměřování cel. Tady jsou nutné nejen legislativní úpravy zákonů, ale zejména vyšší kontrola ze strany finančních a cleních úřadů, zavedení registračních pokladen a zvýšené zdanění spekulativního kapitálu. Je ke zvážení, zda by stát neměl mít svoji banku, která by zajišťovala transparentní hospodaření se státními a veřejnými penězi, včetně dluhopisů a garantovala by nízké poplatky za vedení účtů.

Zajisté nelze pojmenovat veškeré problémy dneška či popsat všechna opatření k jejich řešení. Nicméně se zdá, že je nejvyšší čas konečně začít něco činit  Je možné, že tento stav některým politickým stranám může vyhovovat. Nicméně podstatné je, aby při řešení došlo k celospolečenskému konsensu a aby byla obnovena elementární důvěra v politickou reprezentaci a demokratické instituce, včetně justice. Bez této důvěry a bez zachování jisté míry společenské soudržnosti a lidské solidarity to nepůjde. To by si měla konečně uvědomit i současná vláda a její politická reprezentace.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama