Ing. Jozef Síkela

  • BPP
  • ministr průmyslu a obchodu
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,39. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

16.08.2024 13:09:00

Rozhodnutí vlády investovat do společnosti NET4GAS bylo jednoznačně výhodné

Rozhodnutí vlády investovat do společnosti NET4GAS bylo jednoznačně výhodné

Odpověď MPO deníku Blesk na otázky k státní investici do společnosti NET4GAS, publikovaná na svém veřejném facebookovém profilu

 Na Ministerstvo průmyslu a obchodu jsme obdrželi otázky ohledně státní investice do společnosti NET4GAS od deníku Blesk. Majitel tohoto média je znám svým velkým zájmem o koupi této společnosti, což ale jeho deník ve svých článcích, kde nás obviňují z krádeže desítek miliard, otevřeně nepřiznává. Vyzvali ho k tomu přitom i členové správní rady Českého národního výboru Mezinárodního tiskového institutu.

Z obavy, že by deník naše argumenty o výhodnosti této investice v připravovaném článku nemusel férově zohlednit, jsem se rozhodl zveřejnit odpověď MPO v totožném znění:

* V návaznosti na ruskou agresi se výrazně proměnily toky plynu v Evropě. Plynu je méně a protéká jinými trasami, což vede kromě jiného k navyšování poplatků za jeho přepravu pro vnitrostátní zákazníky.

* Ve státech jako Slovensko či Rakousko vzrostly tyto poplatky přibližně třikrát. U nás je sice pokles objemu přepravovaného plynu ještě výraznější než v těchto zemích, nárůst poplatků v Česku byl ale méně výrazný.

* Poplatky za přepravu představují jednu ze složek konečné ceny plynu. Poskytování těchto služeb je regulované, což znamená, že o jejich výši rozhoduje Energetický regulační úřad, který postupuje striktně podle energetického zákona.

* ERÚ má podle zákona povinnost zajistit ochranu spotřebitele a zároveň bezpečnost dodávek plynu zákazníkům, což nelze bez fungující sítě vlastněné jediným tuzemským přepravcem plynu společností NET4GAS. Výše poplatků tedy musí podle zákona pokrývat ekonomicky oprávněné náklady provozovatele soustavy a jeho přiměřený zisk.

* Na rozhodování ERÚ nemá vliv to, zda je majitelem regulovaného subjektu stát nebo soukromník. Jeho postup vychází z energetického zákona. 

* ERÚ stanoví výši poplatku za přepravu plynu v takzvaném cenovém rozhodnutí. Veřejné konzultace k jeho výši budou zahájeny v říjnu tohoto roku. Nyní ji tedy nelze předjímat. Nadále ale budou tvořit výrazně menšinový podíl v celkovém objemu regulovaných plateb, jejich případný růst se tak v celkových cenách projeví jen minimálně.

* Rozhodnutí vlády investovat do společnosti NET4GAS Holding bylo ekonomicky jednoznačně výhodné. Pro ověření správnosti svého postupu a výše kupní ceny za koupi firmy NET4GAS si stát nechal připravit 3 znalecké posudky od renomovaných mezinárodních institucí, které ekonomickou výhodnost transakce pro stát jasně potvrdily.

* Do těchto posudků bylo započítáno i snížení tranzitu plynu, ke kterému došlo v návaznosti na ruskou agresi proti Ukrajině. 

* Současný finanční vývoj společnosti nadále počítá s návratností investice přibližně 10 let, což je v případě strategických infrastrukturních aktiv naprosto běžné.

* Investice nebyla pouze ekonomicky výhodná, ale NET4GAS je především firmou se strategickým významem pro Českou republiku. Její případné převzetí nedůvěryhodným soukromým subjektem by mohlo představovat ohrožení energetické bezpečnosti naší země.

* Protože se jedná o regulované služby, navýšení poplatků za přepravu plynu navazuje na pokles tranzitu podle zákona, převzetí firmy NET4GAS ale znamená, že zákazníci tyto poplatky hradí státní firmě zajišťující energetickou bezpečnost země, nikoliv soukromému subjektu.

* Znalecké posudky jsou na základě dohody s prodávající stranou předmětem obchodního tajemství, které by jejich zveřejněním bylo porušeno.

Doplňující informace:

  • Společnost NET4GAS disponuje peněžními prostředky, které se blíží výši 9 miliard korun. Plní své závazky a ratingová společnost Fitch Rating zvýšila letos v lednu její hodnocení. Hlavním důvodem finanční ztráty firmy NET4GAS je nedodržení smluvních závazků ze strany jejího klienta Gazpromu. Své pohledávky společnost aktivně vymáhá prostřednictvím mezinárodních arbitráží. 
  • V případě plynu přepravovaného do Česka z Německa ovlivňuje situaci navýšení německého poplatku, které tuto trasu prodražuje a motivuje k využívání východní cesty. Německá vláda po našem zásahu avizovala změnu zákona, ze kterého tento poplatek a jeho navyšování vyplývá. To povede ke zrušení poplatku od příštího roku. 
  • Podobně to je s omezením pevné kapacity na německé straně hraničního bodu Brandov, o jehož úpravě nyní s německou stranou a Evropskou komisí jednáme. 
  • Objem plynu přepravovaného přes Českou republiku může být výrazně ovlivněn také blížící se expirací smlouvy o přepravě plynu z Ruska přes Ukrajinu. Vláda Ukrajiny zatím dává najevo neochotu tuto smlouvy prodloužit, což by znamenalo, že by se Česká republika mohla stát jednou z tranzitních cest pro dodávky plynu do zemí na východ od nás.
  • Nízká zarezervovaná kapacita na příští rok proto v tuto chvíli není jednoznačným ukazatelem toho, jaký objem plynu se bude v příštích letech přes české území přepravovat. Tyto kapacity mohou být rezervovány nejen ve formě ročních produktů, ale také jako produkty na kratší časová období.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama