Ing. Antonín Seďa

  • SOCDEM
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,08. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

12.12.2013 14:14:37

K rozpočtu Ministerstva obrany na rok 2014

K rozpočtu Ministerstva obrany na rok 2014

Podle základních ukazatelů státního rozpočtu kapitoly 307 – Ministerstva obrany bude následující rok rokem kritickým.

Alespoň z pohledu podílu výdajů kapitoly na HDP (1,10%) a podílu kapitoly na státním rozpočtu (3,53%). Obě čísla jsou totiž nejnižší v novodobé historii země. Z pohledu základní skladby výdajů na armádu by osobní výdaje neměly překročit 50% (58,59%), ostatní běžné výdaje by neměly být vyšší než 30% (29,59) a kapitálové výdaje by neměly klesnout pod 20% (11,48%). I toto srovnání ukazuje, že rozpočet na rok 2014 bude spíše rozpočtem přežívajícím.

Jedním ze základních problémů resortu je personální stav zaměstnanců, zejména vojáků z povolání. Pokud byl v rámci reformy AČR stanoven celkový počet personálu na 35 000, z toho 26 200 vojáků, 8 800 občanských zaměstnanců a 1 200 studentů, pak v roce 2014 má být celkový počet s příspěvkovými organizacemi 30 158 osob, z toho 21 994 VZP a 7 296 OZ. Oproti tomuto roku jde o pokles o 2 444 osob. Je otázkou, jakou armádu vlastně chceme mít a zda tyto plánované a nikoliv tabulkové počty mohou ještě zabezpečit základní úkoly Bezpečnostní strategie ČR.

Z pohledu hodnostní struktury je situace ještě horší, protože stále máme nadbytek důstojníků a nedostatek praporčíků, rotmistrů i mužstva. Chybou by bylo, pokud by novela zákona o vojácích z povolání zrušila hodnost vojína, a to právě s ohledem na větší zapojení aktivních záloh v AČR. Ale snad ještě větším problémem je věková struktura naší armády, kdy vlivem v minulosti odložených náborů došlo ke stárnutí vojáků v činné službě. Tato situace je dlouhodobě neudržitelná.

Z pohledu výdajových bloků situace také není optimální, jelikož dochází k nárůstu výdajů na výkon státní správy v podřízenosti jak civilně správní části Mo, tak v podřízenosti Generálního štábu AČR. Dále dochází k nárůstu výdajů na zajištění podpory velení AČR a naopak k poklesu výdajů na činnost a rozvoj bojových sil a sil bojové podpory. Tento trend je patrný i z rozpočtových výhledů na roky 2015 a 2016, kdy má dojít k dalšímu poklesu podílu výdajů kapitoly 307 na HDP na hodnotu 1,07%, což opět nepovede ke stabilizaci resortu a k potřebné modernizaci armády.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama