V případě mýta si ministr Prachař dokonce chce najmout poradenskou společnost, které zaplatí 100 milionů korun za to, aby mu poradci řekli, jaký má mít názor. Dnes na to v Poslanecké sněmovně upozornila Občanská demokratická strana slovy svého předsedy Petra Fialy a předsedy svého poslaneckého klubu a bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjury.
„Mnozí ministři levicové vlády prokazují neodbornost a nekompetentnost. Rolí opozice je na to upozorňovat a přicházet s vlastním, rozumnějším řešením. Proto jsme znepokojeni tím, jak ministerstvo dopravy odkládá klíčová systémová rozhodnutí. Ta však přijmout musí, jinak jeho nečinnost poškodí Českou republiku,“ říká Petr Fiala, předseda Občanské demokratické strany.
„V roce 2016 končí stávající systém výběru mýta. Může se to zdát jako hodně času, jenže není. Zatím vše směřuje k tomu, že kvůli časové tísni už nebude možné výběrové řízení včas vyhlásit a nezbude než zadat provoz mýta bez soutěže opět společnosti Kapsch. Jenže to by ve výsledku poškodilo jak Kapsch, tak zejména Českou republiku,“ zdůrazňuje Zbyněk Stanjura.
Zadání soutěže na nový systém pro výběr mýta by podle Stanjury mělo být technologicky neutrální, tedy aby nepreferovalo jen jednu konkrétní technologii, a mělo by také umožňovat plynule regulovat dopravu například v případě nehody a vytyčení objízdné trasy. Stanjura upozornil, že právě na tyto základní otázky si ministr dopravy chce najmout externí poradce s odměnou sto milionů korun. „A to přestože vládní hnutí ANO v minulosti několikrát kritizovalo najímání externích poradců ministerstvy. To je zcela jasný rozpor slov a činů,“ zdůraznil Stanjura.
Občanská demokratická strana také poukázala na to, že současná vláda již de facto nemůže stihnout otevřít ani jednu novou železniční trať konkurenci. Schválený harmonogram vypisování tendrů totiž ministr Prachař počátkem roku odložil s tím, že jej přepracuje a nový rozpis postupného otevírání dálkových linek představí začátkem srpna.
„Jako ministr dopravy jsem připravil vypsání výběrových řízení na provoz linek na tratích například z Olomouce do Ostravy, z Pardubic do Ústí nad Labem, z Prahy do Chebu a několika dalších. To neznamená, že by je nemohly provozovat České dráhy. Jen by musely ukázat, že to zvládnou líp, než konkurence. Všechny tendry však následující dvě vlády zrušily a dnes je jasné, že za této levicové vlády se už na žádnou další trať nikdo jiný než České dráhy nedostane,“ uzavírá Stanjura.