05.09.2014 10:04:02
Současné řízení městských firem: neudržitelný stav
Již na červnové magistrátní konferenci o budoucnosti firem s majetkovou účastí hlavního města naše hnutí Pro Prahu poukázalo na celou řadu závažných nedostatků a ekonomických ztrát a formulovalo obecný soubor tezí, které jsme připraveni prosadit.
Městské firmy bez cizí majetkové účasti by měly zajišťovat výhradně ten typ služeb, kde je podíl soukromého subjektu nežádoucí (liniová vedení, kdy jde o základní infrastrukturu, anebo strategické služby města). Město by mělo být regulátorem v oblastech, kde to samotný trh není schopen ochránit a kde to není pro město prospěšné. V jiných případech se má ponechat volné tržní prostředí. Příkladem, kdy má být město aktivní, je problematiku kalů a jejich svoz nebo otázky ohledně spalovny odpadů. Ostatní společnosti by podle míry strategického významu měly mít v nepřímé úměře odpovídající podíl soukromého kapitálu a managementu.
Je ovšem nutno se na věc dívat případ od případu a nelze zcela paušalizovat. Příkladem velmi špatným je privatizace liniových vedení v případu firmy Veolia: naprosto se nesplnilo proklamované očekávání účasti masivně investujícího strategického partnera, naopak neustále roste cena vody i poruch…
Čerstvou a ošklivou výstrahou je i radou města schválený kaskadérský pokus o notně předražený odkup zbývajícího podílu akcií v Pražských službách, aniž by kdokoliv z vedení města měl jasnou představu o dalších nezbytných navazujících opatřeních (technické zabezpečení, pracovní síly, regulace svozu odpadů právnických osob, kapacita spalovny, podíl skládkování atd.).
Opět se ukázalo, jak dosavadní primátor Hudeček nehorázně vylučuje městské části a jejich občany z věcné diskuse při řešení závažných záležitostí města. Magistrát se opětovně přezíravě s nimi nespojil, i kdyby už jen proto, aby jim vysvětlil, jak jím vysněná monopolní firma hodlá řešit nakládání s odpady od podzimu.
Také v rozhodovací praxi Dopravního podniku hl. m. Prahy mají vliv krátkodobé mocenské síly podle momentální politické konstelace na Magistrátu.
V otázce obchodní je třeba se zamyslet i nad úpravou legislativy či kontrolních mechanismů: v obchodní oblasti dále přetrvává nešvar spočívající v tom, že městské firmy získají v soutěži zakázku, ale dále ji poté přepouštějí subdodavatelům. Pro nás je v tomto primární, aby zakázku prováděla ta společnost (a potažmo její zaměstnanci), která zakázku získala. V opačném případě totiž město již nemá šanci pohlídat zakázku jako takovou. Tak se kupř. v minulosti nebylo možné dostat se do Dopravního podniku v oblasti odpadového hospodářství, přitom by bylo přínosné, kdyby tyto městské firmy vzájemně spolupracovaly.
Primátor & spol. jsou morálně diskvalifikováni
Tak jako i v jiných oblastech, v činnosti Magistrátu vůči jím založeným nebo zřízeným firmám působí tlaky z několika směrů: od majitele, resp. rady města, oficiálně plnícího funkci valné hromady, od dozorčí rady, přes radního pro dopravu, prvního náměstka, předsedy klubů, právníky lobbistů nebo politiků, samotného primátora až po jednotlivé lobbisty operující napříč a přímo na management podniku. Pokud není majitel silný a jednotný, nemůže být pevný ani management ovládaného podniku. Kdykoliv se něco lobbistům znelíbí, tlačí na majitele nebo zpochybní věrohodnost managementu firmy: výsledek je vždy stejný - nemožnost vedení podniku náležitě pracovat. Management dané firmy se bojí činit cokoliv, co nemá jasné a čitelné politické zadání, a firma tak přinejmenším nedosahuje optimálního využití zdrojů.
Městské firmy jsou v současnosti vinou dosavadní vládnoucí garnitury Prahy v čele s primátorem Hudečkem bohužel řízeny výhradně politicko - lobbisticky, kdy jejich generální ředitelé mají málokdy potřebnou manažerskou autonomii v definování cíle, strategie jeho dosažení, personální politice a dodavatelsko-odběratelských vztazích.
V podmínkách takto pokřivené morálky a klientelismu vede 100% vlastnictví města k upřednostňování partikulárních, osobních i stranických zájmů v městských firmách na úkor reálných potřeb města i nákladové efektivity.
Nutno počítat s novou úpravou zadávání veřejných zakázek v rámci EU
Pro úplnost je třeba připomenout, že letos v dubnu vstoupila v platnost nová směrnice EU o zadávání veřejných zakázek, přičemž lhůta pro její vnitrostátní transpozici do českého práva je stanovena na dva roky.
Směrnice v uvedeném zaměření stanoví mimo jiné i jednoznačná pravidla pro stávající in-house výjimku (tj. interní zadávaní uchazeči ovládanému zadavatelem) ze zákona o zadávání veřejných zakázek, kterou se rozšiřuje i na veřejné zadavatele ovládané stejným zadavatelem, což je v podmínkách plejády firem s majetkovou účastí hl. m. Prahy významné. I s touto perspektivou je nutno počítat.
Hnutí pro Prahu znovu apeluje na všechny Pražany: v zájmu zamezení eskalace současné krize a vyloučení dalších pohrom je jedinou nadějí nekompromisní odchod primátora Hudečka a jeho kliky, kteří tento stav dopustili, a nastavení normálních poměrů na Magistrátu. Hnutí Pro Prahu s přirozenou oporou v městských částech a jejich občanů a v součinnosti s nimi je připraveno takový pořádek nastolit.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout